„Последње девојчице” Маје Пелевић у режији Кокана Младеновића у Деже Костолањију
Суботичко позориште „Костолањи Деже” најавило је на конференцији за новинаре премијеру представе „Последње девојчице”, рађене по новом тексту Маје Пелевић, у режији Кокана Младеновића, за среду 29. децембар.
Ово је праизведба текста Маје Пелевић, у преводу Кристине Оровец на мађарки језик, који, по речима Кокана Младеновића, поставља нека од најважнијих питања нашег живота на оваквој нашој планети. Оно што је њему као редитељу посебно било интересантно, јесте стављање овог текста у форму модерне сценске опере, по музици Ирене Поповић Драговић.
- Театар „Костолањи Деже” је већ дуго времена моје омиљено место за истраживање позоришта. Уосталом, овај театар и постоји да би се у њему истраживале неке нове позоришне форме, нови позоришни језик и увек је са овим људима огромно задовољство да се човек игра позоришта. Верујем да ће овог пута тај резултат нашег играња позоришта бити јако позоришно важан и јако занимљив публици за гледање - навео је Младеновић.
Текст је настао на основу разговора Маје Пелевић и Кокана Младеновића, који су га водили на почетку пандемије, када су, како је објаснила, обоје, потпуно случајно, наишли на потресну слику клинике за вештачку оплодњу и сурогат родитељство у Украјини.
- То је била слика беба које се налазе у колевкама у тој клиници, а које су настале од сурогат мајки, и треба да их „преузму“ њихови родитељи. Обраћао се директор фирме, прво су приказали бебе које све наглас плачу, а онда је он затим рекао да због локдауна родитељи, који су углавном богати парови из Западне Европе и Америке, не могу да дођу по своје бебе. Није рекао робу, али је на тај начин третирао ту децу, зато што су земље затворене због пандемије. Та слика је нама била полазиште за писање овог комада. То је нама било полазиште за третирање свих неједнакости на свету. Односно, почевши од прве неједнакости која је потекла и пре капитализма, а то је неједнакост међу половима. – рекла је Маја Пелевић, која је и драматуршкиња ове представе.
Када се говори о неједнакости данас, постоје богате и сиромашне темље, они који су експлоатисани и они које експлоатишу, како је напоменула Маја Пелевић, додајући да се све то може довести у везу с патријархатом, који је метастазирао у либералном капитализму више него икада, иако се то можда не примећује. Комплетна експлоатација данас на планети може се гледати кроз експлоатацију женског тела и генерално жена, истакла је Маја Пелевић, говорећи о овој првој сарадњи са позориштем „Костолањи Деже“.
Глумачку екипу представе чине Давид Бубош, Николета Гргић, Габор Месарош, Андреа Веребеш, Тимеа Филеп и Борис Кучов, који је рекао да ће, поред тога што се бави веома битним и доста тешким темама, као што су третирање деце као продуката, капитализам и једнакост међу половима, ово бити јако занимљива, шарена и узбудљива представа, коју ће све време да прати музика, а у свему ће публика моћи да ужива. Композиторка је Ирена Поповић, сценографију потписује Марија Калабић, костимографкиња је Селена Орб, а кореографкиња је Тимеа Филеп.
Н. П-ј.