overcast clouds
23°C
20.09.2024.
Нови Сад
eur
117.062
usd
104.8191
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Ту­ри­стич­ки во­ди­чи от­кри­ва­ју: Ова­ко се не­кад пре­во­зи­ло

03.10.2021. 12:45 12:56
Пише:
Извор: Архива Дневника

– Но­ви Сад је као Сло­бо­дан кра­љев­ски град по­чео свој раз­вој на­кон ели­бер­та­ци­је, 1. фе­бру­а­ра 1748. го­ди­не, ка­да је у гра­ду жи­ве­ло не­што ви­ше од 4.000 ста­нов­ни­ка, а вре­ме­ном град ра­сте и раз­ви­ја се све до Бу­не 1849. го­ди­не, ка­да је од пре­ко 20.000 ста­нов­ни­ка оста­ло све­га пар хи­ља­да – та­ко при­чу о раз­во­ју са­о­бра­ћа­ја у Но­вом Са­ду за­по­чи­ње ту­ри­стич­ки во­дич Кри­сти­на Је­кић и до­да­је да се на­кон Бу­не број ста­нов­ни­ка по­ве­ћа­ва, као и да ни­чу но­ва на­се­ља.

– Пр­ви по­да­так о јед­но­пре­жним фи­ја­ке­ри­ма у гра­ду по­ти­че из 1847. го­ди­не, а тек по­сле две де­це­ни­је, 1868. го­ди­не, Ан­тон Карл из Нађ­сент­ми­кло­ша до­би­ја до­зво­лу Ма­ги­стра­та да сво­јим фи­ја­ке­ри­ма пре­во­зи пут­ни­ке по гра­ду – от­кри­ва на­ша са­го­вор­ни­ца. – Од та­да број фи­ја­ке­ра на но­во­сад­ским ули­ца­ма кон­стант­но ра­сте, па је 18 го­ди­на ка­сни­је из­да­то 70 до­зво­ла за јед­но­пре­жне и 15 до­зво­ла за дво­пре­жне фи­ја­ке­ре.

Ка­ко Кри­сти­на Је­кић на­во­ди, пре­воз фи­ја­ке­ром био је ја­ко зна­ча­јан, па је по­чет­ком 20. ве­ка до­нет и Пра­вил­ник ко­ји се ба­вио ко­чи­ја­ши­ма, фи­ја­ке­ри­ма и са­о­ни­ца­ма, по ко­ме ко­чи­јаш ни­је мо­гао би­ти мла­ђи од 16 го­ди­на, мо­рао је би­ти тре­звен, има­ти ис­ку­ство у упра­вља­њу за­пре­гом и до­бро по­зна­ва­ти град, док су ко­чи­је и са­о­ни­це су мо­ра­ле би­ти уред­не, зи­ми су ко­њи мо­ра­ли око вра­та има­ти звон­це и пра­пор­це, а у гу­стој ма­гли мо­гло се во­зи­ти са­мо са упа­ље­ним фе­ње­ри­ма.

– За до­ла­зак у град ко­ри­сти­ла се же­ле­зни­ца, а глав­на је би­ла „Пе­шта – Зе­мун“, док су боч­не су би­ле од Но­вог Са­да пре­ма Сом­бо­ру, Сен­ти и Ти­те­лу – об­ја­шња­ва на­ша са­го­вор­ни­ца. – Сви во­зо­ви су сти­за­ли у град ују­тру, а већ у ра­ним по­по­днев­ним ча­со­ви­ма су се вра­ћа­ли на­зад. Та­ко­ђе, био је раз­ви­јен и брод­ски са­о­бра­ћај, па је „Ма­ђар­ска ла­ђа“ из­ме­ђу Ву­ко­ва­ра и Но­вог Са­да је сти­за­ла у град око 8, а у 13 ча­со­ва се вра­ћа­ла на­зад за Ву­ко­вар, док су ве­ли­ки бро­до­ви из Па­са­ве и Га­ла­ца у Но­ви Сад сти­за­ли низ­вод­но и уз­вод­но на­из­ме­нич­но, сва­ког дру­гог да­на.

Кра­јем осам­де­се­тих го­ди­на 19. ве­ка по­кре­ће се ини­ци­ја­ти­ва за ус­по­ста­вља­ње ефи­ка­сног јав­ног пре­во­за, при­ча на­ша са­го­вор­ни­ца. Гру­па гра­ђа­на из Те­ми­шва­ра је по­ну­ди­ла Гра­ду из­град­њу пру­ге ко­јом би са­о­бра­ћа­ли трам­ва­ји са коњ­ском ву­чом, али је ко­ми­си­ја од 10 чла­но­ва од­у­ста­ла од по­ну­де, та­ко да у Но­вом Са­ду ни­су по­сто­ја­ли трам­ва­ји са коњ­ском ву­чом, већ ом­ни­бу­си – дво­пре­жна ко­ла за шест и ви­ше пут­ни­ка, ко­ји су уве­де­ни у са­о­бра­ћај 1901. го­ди­не.

– Град­ња пру­ге за за елек­трич­ни трам­вај за ли­ни­ју А „Цен­тар – Фу­то­шки пут“ и ли­ни­ју Б „Цен­тар – Те­ме­рин­ска ули­ца“, чи­ју град­њу је одо­бри­ло Ми­ни­стар­ство тр­го­ви­не Аустро-Угар­ске у ја­ну­а­ру 1909. го­ди­не, се оте­гла, па је елек­трич­ни трам­вај пре­дат Гра­ду 30. сеп­тем­бра 1911. го­ди­не – при­ча Је­кић. – Уз са­гла­сност Ми­ни­стра­ства тр­го­ви­не Угар­ске, ста­ра­ње и да­љи раз­вој но­во­сад­ског трам­вај­ског са­о­бра­ћа­ја 1912. го­ди­не пре­у­зи­ма „Но­во­сад­ско елек­трич­но д.д." ко­је је би­ло ду­жно да за по­кре­та­ње пут­нич­ких ко­ла ко­ри­сти елек­трич­ну енер­ги­ју, а за ву­чу те­ре­та коњ­ску. Тре­ба­ло је да обез­бе­ди и та­бле за озна­ча­ва­ње прав­ца кре­та­ња, а трам­ва­ји ни­су сме­ли пре­во­зи­ти пи­ја­не и осо­бе „пр­ља­ве спо­ља­шно­сти“. Убр­зо на­кон ус­по­ста­вља­ња елек­трич­ног трам­вај­ског са­о­бра­ћа­ја, до­шло је до пр­вих при­мед­би, по­што су сма­тра­ни опа­сним по ста­нов­ни­штво, јер су се вр­ло че­сто де­ша­ва­ле не­сре­ће због кре­та­ња та­љи­га и пе­ша­ка по пру­зи.


Фијакер, знак от­ме­но­сти

– Во­зи­ти се фи­ја­ке­ром на же­ле­знич­ку или брод­ску ста­ни­цу или до­ћи одан­де пред ку­ћу фи­ја­ке­ром би­ло је за ста­ре Но­во­са­ђа­не знак от­ме­но­сти, као што је би­ло от­ме­но и унај­ми­ти но­са­ча да но­си пр­тљаг за сит­не нов­це – ре­кла је Кри­сти­на Је­кић. – Фи­ја­ке­ри су и на­кон 1911. го­ди­не би­ли оми­ље­но пре­во­зно сред­ство не са­мо Но­во­са­ђа­на, већ и љу­ди са стра­не.

Три­де­се­тих го­ди­на 20. ве­ка  по­сто­ја­ло је 88 јав­них фи­ја­ке­ра и 125 лич­них, а осно­ва­но је и Удру­же­ње фи­ја­ке­ри­ста ко­ји су има­ли сво­ју сла­ву – Све­тог Или­ју. Тог да­на су све­ча­но об­у­че­ни, са сво­јим су­пру­га­ма од­ла­зи­ли у ка­фа­ну „Ма­рош“ где је на­кон ре­дов­не го­ди­шње скуп­шти­не при­ре­ђи­ва­на за­ба­ва ко­јој су при­су­ство­ва­ли и број­ни зва­нич­ни­ци.


Пре­ма ре­чи­ма на­ше са­го­вор­ни­це, пру­га је ре­кон­стру­и­са­на из­ме­ђу два свет­ска ра­та, а на­кон ве­ли­ких оште­ће­ња то­ком Дру­гог свет­ског ра­та, трам­вај­ски пре­воз је де­ли­мич­но об­но­вљен, а по­том и уки­нут 1958. го­ди­не.  Ка­да је 1929. го­ди­не по­стао цен­тар Ду­нав­ске ба­но­ви­не, Но­ви Сад по­чи­ње убр­за­но да се раз­ви­ја, па Му­ни­ци­пал­ни од­бор гра­да до­но­си од­лу­ку о ку­по­ви­ни три ауто­бу­са, те је та­кав на­чин са­о­бра­ћа­ја ус­по­ста­вљен 9. но­вем­бра 1931. го­ди­не.

– Пр­ва ли­ни­ја са­о­бра­ћа­ла је од аеро­дро­ма Ју­го­ви­ће­во до Ро­ко­ве цр­кве у Пе­тро­ва­ра­ди­ну, а ка­ко се ауто­бу­си све ви­ше ко­ри­сте, ус­по­ста­вља­ју се но­ве ли­ни­је и ку­пу­ју но­ва во­зи­ла – об­ја­шња­ва Кри­сти­на Је­кић. – Ауто­бу­си су на по­чет­ку би­ли ма­ли, са нај­ви­ше 24 ме­ста за пут­ни­ке, али ка­ко ра­сте број гра­ђа­на ко­ји ко­ри­сте јав­ни пре­воз по­чи­њу да се ства­ра­ју гу­жве, те у во­зи­ла ула­зи и дво­стру­ко ве­ћи број пут­ни­ка од до­зво­ље­ног, због че­га је чак и по­ли­ци­ја ре­а­го­ва­ла ка­ко би спре­чи­ла не­ре­де на­ста­ле због ве­ли­ке на­ва­ле на во­зи­ла.


Пр­во так­си ста­ја­ли­ште код “Ца­ри­це Је­ли­са­ве­те”

Све­га пет го­ди­на на­кон што се по­ја­вио пр­ви ауто­мо­бил у Но­вом Са­ду, од 1910. го­ди­не Ва­ро­шко ар­тер­ско ку­па­ти­ло је има­ло свој ауто­мо­бил са кон­дук­те­ром Имре­ом Лед­ниц­ким.

– Пр­во так­си ста­ја­ли­ште би­ло је ис­пред хо­те­ла „Ца­ри­ца Је­ли­са­ве­та“ где су би­ла пар­ки­ра­на два „опела“ ко­ја су рет­ко са­о­бра­ћа­ла, а са по­ја­вом јеф­ти­ни­јих ауто­мо­би­ла као што су „ре­но“ и „ци­троен“ це­на во­жње по­ста­је при­сту­пач­ни­ја, па пред Пр­ви свет­ски рат так­си во­зи­ла има­ју ви­ше по­сла – ка­за­ла је Је­кић. – Убр­зо на­ста­је и пр­во Удру­же­ње так­си­ста ко­је је вр­ло бр­зо уки­ну­то. Ме­ђу­тим од три­де­се­тих го­ди­на, упр­кос још увек ви­со­кој це­ни пре­во­за, број так­си­ста ра­сте.


Град­ско са­о­бра­ћај­но пред­у­зе­ће зва­нич­но је осно­ва­но 3. ав­гу­ста 1946. го­ди­не и рас­по­ла­га­ло је са шест ауто­бу­са и шест ка­ми­о­на за раз­не по­тре­бе, па и за пре­воз пут­ни­ка од аеро­дро­ма до Пе­тро­ва­ра­ди­на. То­ком пе­де­се­тих и по­чет­ком ше­зде­се­тих го­ди­на 20. ве­ка Но­вим Са­дом су са­о­бра­ћа­ли и спрат­ни ауто­бу­си, по­пу­лар­ни „лон­дон­ци“.

У са­рад­њи са но­во­сад­ским ту­ри­стич­ким во­ди­чи­ма, лист „Днев­ник“ ће сва­ке не­де­ље об­ја­вљи­ва­ти при­че и за­ни­мљи­ве анег­до­те о исто­ри­ји и ар­хи­тек­ту­ри гра­да, зна­ме­ни­тим љу­ди­ма, га­стро­но­ми­ји, као и скри­ве­ним или за­бо­ра­вље­ним пре­де­ли­ма ко­ји кра­се Срп­ску Ати­ну и окол­на ме­ста.

Д. Ан­ду­ла­је­вић

Аутор:
Пошаљите коментар