Најбоље иду половњаци стари петнаестак година
НОВИ САД: Продаја аутомобила у Србији у првој половини ове године, у поређењу с истим периодом прошле, показује опоравак.
Наиме, након пада продаје возила у 2020. години, која је била изазвана пандемијом коронавируса, боље резулати бележе се и на тражишту нових возила, као и половњака. Шта ће се дешавати на овом тржишту зависи од много фактора, а посебно од ситуације на глобалном тржишту. Наиме, производња нових возила је успорена, мања је и понуда половних возила - а због веће потражње, расту цене половњака.
Тржиште половних аутомобила се за првих шест месеци ове године знатно опоравило, а према анализи сајта "Половни аутомобили" и података прикупљених у сарадњи са "Кјуб тимом", продаја половњака већа је него у истом периоду 2020. године, али половњаци су се више продавали и у односу на период пре пандемије. Од јануара до јуна ове године у Србији је први пут регистровано, односно купљено 34 одсто више половних аутомобила у поређењу с истим периодом prеthodnе године. То је добар показатељ да је продаја половњака ишла навише, али је оправак овог тржишта видљивији када се ти подаци упореде с оним из 2019. годином. Наиме, у првој половини ове године раст продаје половљака био је већи за шест одсто у односу на првих шест месеци 2019.
Приметан је и опоравак тржишта нових аутомобила, посебно када се зна да је прошле године пад продаје био 21 одсто. Тако је у првој половини ове године купљено 32 одсто више нових возила него у истом периоду лане. И поред тога, продаја нових аутомобила у овој години још увек није достигла продају из периода пре пандемије - већ је за око десет одсто мања.
Навике купаца половних аутомобила нису се много промениле па се најчешће купују возила стара око 15 година, односно она произведена од 2005. и 2008. године, а највише фолксвагена. Ова возила чине чак 20 одсто свих први пут регистрованих половњака у Србији, а потом следе опел, пежо, ауди и рено. Они који купују нове аутомобиле у Србији, такође, имају свог фаворита јер се највише куповала шкода. Возила овог произвођача купило је 20 одсто свих купаца нових аутомобила, а након шкоде најбоље су се продавала возила марке фијат, тојота, киа и рено.
Половњаци све траженији
Уз опоравак тржишта аутомобила у Србији, видљиве су и значајне промене и извесно је да ће прилагођавања бити. Када је реч о новим аутомобилима, због потешкоћа у набавци одређених компоненти, с којом су се суочили сви произвођачи возила, производња је смањена, мања је и понуда, а и на возила се нешто дуже чека. Смањена је и понуда половних аутомобила јер се возачи чешће одлучују да задрже своје возило, одложе продају и сачекају стабилизацију тржишта. Због мање понуде и веће потражње половњаци су поскупели у целој Европи и то се, пре свега, односи на млађа возили. Дешавања на европском тржишту несумњиво утичу и на тржиште половњака у Србији јер су трошкови набавке половних возила сада већи, скупљи је и превоз, а ту је и обрачун царине јер се у пракси примењује каталог о вредностима половних аутомобила Ауто-мото савеза.
Избор купаца нових и половних аутомобила различит је и кад је реч о врсти горива које покреће четвороточкаше. Купци половњака остају верни дизел-гориву јер се за дизелаше одлучило чак 69 одсто купаца, док је бензинце купило њих 28 одсто. Супротно томе, купци нових возила далеко више се одлучују за куповину аутомобила који као погонско гориво користе бензин - чак 63 одсто, а свега 24 новокупљених аутомобила су они с дизел-моторима. Возила на хибридни погон су први избор за 10 одсто купаца.
Приликом куповине возила, било половњака, било нових, потребно је водити рачуна и о кубикажи, пошто од тога зависи и цена регистрације. Регистрација возила с мотором већим од 2.000 кубика знатно је скупља и то је и могући разлог што се таква возила ретко купују. Купци половњака највише су куповали возила која имају мотор између 1.800 и 1.999 кубика - 37 одсто, док су купци нових аутомобила најчешће бирали оне између 1.300 и 1.499 кубика - 29 одсто.
Д. Млађеновић