clear sky
9°C
05.11.2024.
Нови Сад
eur
117.0166
usd
107.3645
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Аутопут Братства и јединства отворен за саобраћај пре 71 годину

27.07.2021. 10:53 10:58
Пише:
Фото: Youtube Printscreen

Прва деоница аутопута Братства и јединства отворена је за саобраћај на данашњи дан 1950. године, у дужини од 382 километра између Београда и Загреба.

У изградњи те главне путне саобраћајница, која је повезивала четири од шест република и једну покрајину бивше Југославије, учествовале су добровољне омладинске радне бригаде из свих крајева земље.



Аутопут Братства и јединства се потпуно поклапа са трасом данашњег европског Коридора 10.



Траса аутопута Братства и јединства је била од Јесеница преко Љубљане, Новог Места, Загреба, Славонског Брода, Сремске Митровице, Београда, Ниша, Скопља до македонско-грчке границе.



Иако се овај пут звао аутопут, имао је само две саобраћајне траке, свака за по један смер, а тек 1977. је изграђен у пуном профилу на појединим деоницама у укупној дужини око 500 километара.



Пут је био предвиђен за око 9.000 аутомобила дневно, а касније и до 40.000 возила. Већи део пута је био изграђен од бетонских плоча, а негде је било асфалта.



Аутопут Братства и јединства је 1977. године изграђен у пуном профилу, са по две траке и заставном у сваком смеру на деоницама Крањ - Љубљана (20 км), Загреб-Славонски Брод (207 км) и Сремска Митровица-Београд-Ниш (277 км).



Изградња је започета после Другог светског рата како би се Југославија добро саобраћајно повезала, јер је до тад имала само локалне и регионалне путеве слабог квалитета.



У изградњи ауто-пута су учествовале омладинске радне бригаде, које су сачињавали југословенски и инострани омладинци и припадници ЈНА.



Скоро 300.000 људи је учествовало у изградњи, а прва изграђена деоница је била Загреб-Београд у дужини од 382 км, која је отворена 27. јула 1950. године.



У пролеће 1959. године започиње изградња деонице измеду Ниша и Параћина, а 1960. године граде се деонице Ниш-Грделица и Удово-Ђевђелија. Пут у дужини од 113 км те године је градило 48.557 омладинаца.



Деоницу аутопута Грделица-Скопље 1961. године у укупној дужини од 138 км градило је 46.699 омладинаца.



Године 1962. започињу последњи радови на аутопуту да би следеће 1963. године млади завршили последњу деоницу ауто-пута између Осипаонице и Београда. Тако је 251.737 бригадира за шест година повезало Љубљану с Ђевђелијом.



Од средине 1991. до јесени 1995. године, аутопут је био затворен на српско-хрватској граници услед ратних дешавања.

Пише:
Пошаљите коментар