У српској ауто-индустрији 80.000 радника, плате око 50.000 динара
У Србији се у великом броју фабрика производе делови за аутомобилску индустрију, у којима; по речима Александра Тодића из Гранског синдиката индустрије, енергије и рударства “Независност” ради велики број радника.
Он указује да је су први погони у овој грани индустрије у Србији отворени пре више од 10 година, а да се од тада број запослених стално повећавао.
- У оквиру ауто-индустрије у Србији ради око 80.000 радника, а у фабрикама се производе компоненте за познате светске брендове - БМВ, Мерцедес, Опел, Фолксфаген, Пежо, Рено ... а уз путнички програм возила ради се и за камионски програм - каже Тодић. - Производња је стабилна, чак се и повећава и сви показатељи говоре да ће се тако и наставити, што, наравно, зависи од произвођача у Европкој унији, пошто наша ауто-индустрија у великој мери зависи од производње у Европи. Будући да се и тамо ради пуним капацитетом, тако ће бити и код нас.
Он указује да у овој грани индустрије није било отпуштања, осим спорадично и то на самом почетку пандемије када због епедемиолошке ситуације нису обнављани уговори радницима који нису радили за стално.
- Практично одмах пошто је успостављена уобичејна производња у земљама у Европи, и у Србији се ситуација нормализовала и ти радници, који су обучени, поново су почели да раде. Било је и потпуно нових запошавања, а то је и потврда да је повећан обим производње па је у Аптиву отворено око 2.000 нових радних места, а нови радници запослени су у многим другим фабрикама, међу којима су и “Бош“ у Шимановцма, Норма у Суботици... Радна места се отварају, заинтересованих има, а нема великих разлика у зарадама у компанијама и ауто-индустрији у Србији, плате су сличне и износе око 45.000 и 50.000 динара - истиче наш саговорник.
Све се мења
Тодић указује и да је прошла година, односно ситуција изазвана пандемијом коронавируса, променила много тога у привреди па наравно и пословању у области ауто-индустрије.
- Мења се приступ и европски произвођачи аутомобила поново се одлучују да имају залихе компоненти, односно роба се набавља раније, како не би била угрожена производња. Нова ситуација - нова размишљања па тако европски произвођачи размишљају и о томе да производњу компоненти с Блиског Истока пребаце на ободе ЕУ и Северну Африку јер је то економски повољније и повећава стабилност санбдевања. Такође, код све већег броја познатих произвођача аутомобила приметна је оријентација ка електричним аутомобилима, а у Србији већ сад има компанија које производе компоненте за електровозила - ЗФ и Бросе у Панчеву - каже Тодић.
По речима Александра Тодића, највише запослених у ауто-индустрији Србије има у фабрици “Леони” јер у четири погона - Ниш, Прокупље, Маошиште и Краљево ради око 10.000 људи, а план је да се тај број повећа и на 14.000 до 2023. године.
- Међу већим послодавцима је и “Дрекслер мајер” у Зрењанину где је запослено око 5.000 људи, потом “Аптив”, која у два погона - у Новом Саду и Лесковцу, запошљава око 7.000 људи, а у плану је отварање погона у у Зајечару где се очекује запошљавање још око 1.000 радника - каже Тодић. - Ту је и “Јура корпорејшн” која има погоне у Рачи, Нишу и Лесковцу у којима је запослено око 7.000 људи, у Лиру ради њих око 2.200, Контех флуиду у Субитици - око 2.000, сличан број запоселних је у погонима компаније “Јазаки” у Шапцу, у погонима компаније “Ме ита” Обреновцу око 3.000...
Д. Млађеновић