U srpskoj auto-industriji 80.000 radnika, plate oko 50.000 dinara
U Srbiji se u velikom broju fabrika proizvode delovi za automobilsku industriju, u kojima; po rečima Aleksandra Todića iz Granskog sindikata industrije, energije i rudarstva “Nezavisnost” radi veliki broj radnika.
On ukazuje da je su prvi pogoni u ovoj grani industrije u Srbiji otvoreni pre više od 10 godina, a da se od tada broj zaposlenih stalno povećavao.
- U okviru auto-industrije u Srbiji radi oko 80.000 radnika, a u fabrikama se proizvode komponente za poznate svetske brendove - BMV, Mercedes, Opel, Folksfagen, Pežo, Reno ... a uz putnički program vozila radi se i za kamionski program - kaže Todić. - Proizvodnja je stabilna, čak se i povećava i svi pokazatelji govore da će se tako i nastaviti, što, naravno, zavisi od proizvođača u Evropkoj uniji, pošto naša auto-industrija u velikoj meri zavisi od proizvodnje u Evropi. Budući da se i tamo radi punim kapacitetom, tako će biti i kod nas.
On ukazuje da u ovoj grani industrije nije bilo otpuštanja, osim sporadično i to na samom početku pandemije kada zbog epedemiološke situacije nisu obnavljani ugovori radnicima koji nisu radili za stalno.
- Praktično odmah pošto je uspostavljena uobičejna proizvodnja u zemljama u Evropi, i u Srbiji se situacija normalizovala i ti radnici, koji su obučeni, ponovo su počeli da rade. Bilo je i potpuno novih zapošavanja, a to je i potvrda da je povećan obim proizvodnje pa je u Aptivu otvoreno oko 2.000 novih radnih mesta, a novi radnici zaposleni su u mnogim drugim fabrikama, među kojima su i “Boš“ u Šimanovcma, Norma u Subotici... Radna mesta se otvaraju, zainteresovanih ima, a nema velikih razlika u zaradama u kompanijama i auto-industriji u Srbiji, plate su slične i iznose oko 45.000 i 50.000 dinara - ističe naš sagovornik.
Sve se menja
Todić ukazuje i da je prošla godina, odnosno situcija izazvana pandemijom koronavirusa, promenila mnogo toga u privredi pa naravno i poslovanju u oblasti auto-industrije.
- Menja se pristup i evropski proizvođači automobila ponovo se odlučuju da imaju zalihe komponenti, odnosno roba se nabavlja ranije, kako ne bi bila ugrožena proizvodnja. Nova situacija - nova razmišljanja pa tako evropski proizvođači razmišljaju i o tome da proizvodnju komponenti s Bliskog Istoka prebace na obode EU i Severnu Afriku jer je to ekonomski povoljnije i povećava stabilnost sanbdevanja. Takođe, kod sve većeg broja poznatih proizvođača automobila primetna je orijentacija ka električnim automobilima, a u Srbiji već sad ima kompanija koje proizvode komponente za elektrovozila - ZF i Brose u Pančevu - kaže Todić.
Po rečima Aleksandra Todića, najviše zaposlenih u auto-industriji Srbije ima u fabrici “Leoni” jer u četiri pogona - Niš, Prokuplje, Maošište i Kraljevo radi oko 10.000 ljudi, a plan je da se taj broj poveća i na 14.000 do 2023. godine.
- Među većim poslodavcima je i “Dreksler majer” u Zrenjaninu gde je zaposleno oko 5.000 ljudi, potom “Aptiv”, koja u dva pogona - u Novom Sadu i Leskovcu, zapošljava oko 7.000 ljudi, a u planu je otvaranje pogona u u Zaječaru gde se očekuje zapošljavanje još oko 1.000 radnika - kaže Todić. - Tu je i “Jura korporejšn” koja ima pogone u Rači, Nišu i Leskovcu u kojima je zaposleno oko 7.000 ljudi, u Liru radi njih oko 2.200, Konteh fluidu u Subitici - oko 2.000, sličan broj zaposelnih je u pogonima kompanije “Jazaki” u Šapcu, u pogonima kompanije “Me ita” Obrenovcu oko 3.000...
D. Mlađenović