Комеморација Мири Фурлан: Упркос неправдама, није била огорчена
РИЈЕКА: Комеморација глумици Мири Фурлан одржана је у Хрватском народном позосришту (ХНК) у Ријеци, где је играла од 2016. у представама „Касандра“ и „Јесења соната“ и где се последњи пут појавила у представи “Вежбање живота - други пут” у јуну 2020. године.
Интендант ХНК „Ивана пл. Зајца“ Марин Блажевић навео је да Фурлан вероватно не би желела да јој се приређује комеморација, али да мисли да би се ипак сложила с тим да јој се још једном обрате, јер се увек враћала позоришту.
Ријечки градоначелник Војко Оберснел је оценио да је Мира Фурлан била особа која је могла да „понесе“ и „занесе“, не само својим позоришним улогама, него и појавом и карактером, преноси Хина.
Упркос неправдама које је доживела, у њој се није осећала огорченост и потреба за реваншизмом, него нада у промене и живот у којем се никоме неће догађати оно што и њој, навео је Оберснел.
Истакао је да је била изложена нечовечним поступцима, а да су сада уследила закаснела извињењења и објашњења којима неки покушавају да олакшају савест.
Он је рекао да је глумица "претрпела погром, монструозне последице свог животног одабира, као протеривање из града и отимање имовине, зато што је проглашена погрешном и непожељном".
И то зато што је волела неког ко није спадао у калуп друштва и власти, па није ни она, закључио је Оберснел.
Театролог и професор Лада Чале Фелдман нагласила је да је ХНК у Ријеци "вероватно једино место с којег се сме о Мири говорити без потребе да се накнадно испирају неке лоше савести".
То је, додала је, једино место које је у протеклој деценији изнова потврђивало да у њој види живу и насушну потребу уметнице, неког ко још може пружити штошта позоришту.
Прочитан је текст новинарке Хени Ерцег, пријатељице Мире Фурлан, у којем наводи да је глумица 1991. године добила отказ у матичном позоришту у Загребу јер је одлучила да глуми у Београду, где јој је живео супруг.
Била је изложена медијском линчу и бујици претњи такозваних обичних грађана па је одлучила да емигрира у Америку. Хрватска је тако изгубила велику глумицу, исполитизовану и дубоко образовану особу, али ипак наивног става да уметност може да се издигне изнад приземности рата и баналности популизма, навела је Ерцег.