Михајловић: Влада усвојила уговор за изградњу Фрушкогорског коридора
– Комерцијални уговор за изградњу Фрушкогорског коридора с кинеском компанијом ЦРБЦ, вредан 606 милиона евра, усвојен је на седници Владе Србије – изјавила је за Танјуг министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић, изражавајући уверење да ће до краја године бити завршена пројектно-техничка документација.
– То је добра вест и у Покрајинској влади очекујемо да радови почну у наредних неколико месеци, можда неће моћи ове године, али сасвим сигурно на пролеће – изјавио је јуче за „Дневник” председник Покрајинске владе Игор Мировић. – Више нема одступања, нема назад. Дакле, усвојене су две важне одлуке: одобрен је новац у кинеској Ексим банци и Влада Србије је усвојила текст уговора, који је утврдила заједно с кинеском компанијом ЦРБЦ. Честитам грађанима Новог Сада, посебно Петроварадина, Ирига и Руме, којима ће Фрушкогорски коридор драматично променити живот у саобраћајном, инфраструктурном и развојном смислу.
Мировић наводи да је кинеска Ексим банка још пре 30 дана одобрила Србији финансије за изградњу Фрушкогорског коридора, и да су преговори о укупној цени за извођење радова трајали неколико недеља. У тим преговорима, како каже, учествовали су представници Владе Србије и Покрајинске владе и на крају је дефинисана цена која је у уторак и потврђена на седници Владе Србије.
Фрушкогорски коридор је део путног правца Нови Сад – Рума – Шабац – Лозница – граница с Босном и Херцеговином, и спаја Србију с Хрватском, Босном и Херцеговином и ширим окружењем. Коридор ће повезати Нови Сад, Ириг и Руму и решиће проблем проласка теретних возила преко Фрушке горе и кроз Ириг.
Подсећајући на промене које ће донети Фрушкогорски коридор, председник Покрајинске владе је навео да ће се у Руми отворити нова индустријска зона у зони будућег пута, а Фрушка гора, као лепотица с недовољне бриге, добиће заштиту јер се саобраћај измешта с њеног врха, с Иришког венца, и сели се у подножје. Нови мост на Дунаву од Ковиљске петље до Петроварадина ће практично растеретити саобраћај и из Партизанске улице у Новом Саду и из Прерадовићеве, односно других улица у Петроварадину, куда тренутно иде теретни саобраћај. Такође, осим тунела дугог 3,2 километра кроз Фрушку гору, који ће бити најдужи у Србији, градиће се и мали тунел од 300 метара, који ће ићи од Цркве Марије Снежне на Текијама – између цркве и „Навипа” – и улазити у зону Пуцкароша.
– Тај мали тунел од 300 метара ће личити на тунел који од моста Слободе води према Мишелуку. Дакле, саобраћај ће с линије Нови Сад – Петроварадин пребацити на линију Петроварадин–Ириг–Рума и довешће саобраћај с ауто-пута од Ковиља до Мишелука. Имаћемо обилазницу око Петроврадина, која ће ићи кроз индустријску зону у Петроварадину, два тунела, обилазницу око Ирига и Руме и једну петљу коју смо накнадно убацили у пројекат, а која ће раздвајати саобраћај према Петроварадину и Врднику на левој страни од Београда, односно десној из правца Новог Сада. Уверен сам у то да ће Врдник постати најзначајније туристичко место на Фрушкој гори – истакао је Мировић.
- Ми ћемо до краја године завршити пројектно-техничку документацију и верујем да ћемо до краја следеће године коначно моћи да почнемо радове на Фрушкогорском коридору- рекла је Михајловићева.
Истиче да ће почетак радова зависити и од усклађивања са средствима из буџета, јер део аванса даје Влада Србије, а други део иде из кредита.
Михајловић наводи да је изградња Фрушкогорског коридора важна како би се надовезао на деоницу Рума-Шабац-Лозница.
Фрушкогорски коридор део је путног правца Нови Сад - Рума - Шабац - Лозница - граница са Босном и Херцеговином, који спаја Србију са Хрватском, Босном и Херцеговином и ширим окружењем. Коридор ће повезати и три општине - Нови Сад, Ириг и Руму, а решиће проблем пролазака теретних возила преко Фрушке горе и кроз Ириг.
Е. Марјанов
Писмо о намерама које су потписали ДФЦ и америчка Ексим банка технички је документ, који prеthodi отварању регионалне канцеларије ДФЦ - а у Београду и разговорима о наставку финансирања аутопут Ниш-Мердаре -Приштина, изјавила је данас Танјугу потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић.
Она истиче да то није споразум, пошто нема обавезујући каракатер, већ писмо о намерама америчке Међународне финансијске развојне корпорације (ДФЦ) и Извозно-увозне банке САД (EXIM), који се односи на Београд и Приштину и фианансирање аутопута.
Михајловић наводи да је финансирање аутопута Ниш - Мердаре - Приштина обезбеђено за прву деоницу од Ниша до Плочника од 33 км и да се сада разматра како ће бити финансиран преостали део чија је вредност 800 милиона евра, ако се иде на градњу аутопута у пуном профилу (са укупно шест трака).
Додаје да ће финасирање ићи преко америчког фонда за развој, као и да је у његовом надзорном одбору државни секретар САД Мајк Помпео, али и сви остали људи који су директно везани за председника Доналда Трампа.
Михајловић каже да се америчка Ексим банка појављује у готово свим земљама света, као и да је Србија већ преговарала са том банком у вези са изградњом Моравског коридора, то јест аутопута од Прељине до Појата.
"На тај начин биће подржане инвестиције америчког фонда за развој, који нам долази наредне седмице у Београд да отвори регионалну канцеларију. Имаће подршку своје Ексим банке која, иначе, ради у 164 земље света, са портфолијом инвестиција изван Америке већим од 40 милијарди долара", навела је министарка.
Додаје да, са друге стране, амерички фонд за развој има портфолио у свету већи од 60 милијарди долара.
Михајловић истиче у изјави за Танјуг да све то показује да Србија има стабилне финансије и добро окружење за инвестирање, с обзиром да такви инвеститори не долазе у земље које нису сигурне.
То ће привући и све друге инвеститоре из целог свега", каже Михајловић и додаје да је нама потербан амерички капитал.
Нови аутопут би требало да повеже Ниш и албанску луку Драч, а део од Ниша до Мердара биће дуг 77 километара.
Траса будућег аутопута иде од Мерошине (Ниша), затим Топличким округом поред Прокупља, Белољина, Плочника, Куршумлије до Мердара.
Прва деоница која ће се градити од Ниша до Плочника у дужини од 33 километра вредна је 255 милиона евра и за то је већ обезбеђен зајам Европске инвестиционе банке од 100 милиона евра, као и грант од 40,6 милиона евра из Инвестиционог оквира за Западни Балкана (ЊБИФ), речено је Танјугу у Министарству грађевинарства.
Такође, зајам од 85 милиона евра Европске банке за обнову и развој тек треба да буде пописан, а остатак ће бити финансиран из буџета Србије.
Раније је процењено да ће за део од Плочника до Мердара у дужини од 44 километра бити потребно око 570 милиона евра.
Значај аутопута је што ће повезати око пола милиона грађана који живе у Пиротском, Нишавском и Топличком округу, а код Ниша ће се повезати на Коридор 10 и омогућити Србији излазак на албанску луку Драч на Јадранском мору.
Аутопут Ниш - Мердаре - Приштина биће део "индикативне-основне транспортне мреже Европске уније".
(Тањуг)