Припрема се терен за брзу пругу у Новом Саду
Радови на будућој брзој прузи између Београда и Будимпеште полако се приближавају Новом Саду.
Док се на деоници између Старе Пазове и Петроварадина увелико гради безмало пуне три године, на новосадској страни су за сада у току припремни радови. Како сазнајемо у „Инфраструктури железнице Србије”, тамо се чисти терен, сече дрвеће и измештају инсталације за изградњу насипа двоколосечне пруге, али и изградњу објеката – надвожњака у Венизелосовој и Темеринској улици, те pothodnika у улицама Радоја Домановића и Ђорђа Зличића.
– У јеку је градња насипа на деоници од Инђије до Новог Сада, те звучне баријере од Инђије до Петроварадина – каже портпарол „Инфраструктура железнице Србије” Ненад Станисављевић. – Радови се изводе и на два вијадукта између Бешке и Чортановаца, праве се пропусти, мостови... У току је и регулација потока Селиште, као и демонтажа колосека и шинских поља на деоници Инђија–Бешка–Чортановци. На подручју Сремских Карловаца гради се траса нове двоколосечне пруге, док су објекти који ће бити у функцији железничког саобраћаја, попут пропуста, моста преко Стражиловачког потока, пешачко-бициклистичког pothodnika и пешачког pothodnika у станичном подручју завршени, и преостаје само да се архитектонски обликују. У пешачко-бициклистичком pothodniku остало је и да се угради опрема – лифт и рампа за приступ људима с ограниченом покретљивошћу. У плану је да реконструкција железничке станице у Сремским Карловцима почне у првој половини 2021. године.
Станисављевић истиче да се и у условима пандемије коронавируса, укључујући и ванредно стање, радови на прузи Стара Пазова – Нови Сад одвијају интензивно и без застоја, уз напомену да је на градилишту свакодневно између 800 и 900 радника.
– „Инфраструктура железнице Србије”, као инвеститор, и руска компанија „РЖД интернешенел”, која је задужена за градњу пруге на делу од Старе Пазове до Новог Сада, поступају у складу с препорукама државног врха да се и у условима пандемије одржи и настави реализација најзначајнијих и највећих инфраструктурних пројеката у Србији – каже Станисављевић. – Радови се на градилишту одвијају уз примену мера које су предвиђене ради сузбијања вируса COVID-19, а радници користе заштитну опрему према одлукама и препорукама Владе Србије и здравствене струке. Радници који су ангажовани на овом пројекту углавном су и стационирани и непрекидно бораве у близини градилишта, без ширих социјалних и физичких контаката, што је, уз примену заштитних мера, резултирало високим степеном њихове здравствене безбедности.
Модернизација и изградња двоколосечне отворене пруге од Старе Пазове до Новог Сада (40,4 километра) подразумева и градњу тунела и вијадукта у Чортановцима, који су само два од укупно 62 објекта која ће бити изграђена на тој деоници. До сада су завршени радови на седам објеката, међу којима је и друмско-пешачки подвожњак у Инђији, пуштен у саобраћај прошлог месеца. У току је изградња 43 објеката, а у припреми их је још 12. Сва укрштања пруге с друмским саобраћајницама биће денивелисана, а између Старе Пазове и Новог Сада биће их десет.
Осим главног извођача радова, компаније „РЖД интернешенел”, на изградњи пруге ангажовано је више од 70, већином домаћих компанија, али и страних. Пројекат се финансира из руског кредита за модернизацију српских железница. Вредност радова на отвореној прузи је 247,9 милиона долара, а с тунелом и вијадуктом укупно износи 585,5 милиона долара.
Пандемија коронавируса, напомиње Станисављевић, одразила се на набавку материјала и опреме која се увози из иностранства па је сада она успорена и отежана. Међутим, тврди он, „Инфраструктура железнице Србије” и извођачи радова те потешкоће успешно решавају и оне неће утицати на утврђени рок завршетка деонице брзе пруге Стара Пазова – Нови Сад, најзначајнијег инфраструктурног пројекта у Србији и у овом делу Европе, до краја следеће године.
Ненад Станисављевић подсећа на то да је изградња отворене пруге између Старе Пазове и Новог Сада почела 16. марта 2018. године, а тунела и вијадукта „Чортановци” 11. августа 2017. Рок за завршетак је крај наредне године, када ће и бити успостављен саобраћај возова великих брзина између Београда и Новог Сада.
З. Милосављевић