Обележен Светски дан туристичких водича: Занимљиве приче о људима и здањима
Бесплатне шетње, којима су туристички водичи обележили свој дан, биле су прилика да суграђани чују низ занимљивости везаних за грађевине поред којих пролазимо готово сваког дана.
По речима председника Удружења туристичких водича Новог Сада Стева Јелића, сам центар обележиле су две велелепне грађевине истог мајстора – архитекте Ђерђа Молнара. Једна је римокатоличка Црква Имена Маријиног, изграђена за свега две године, коју Новосађани популарно називају Катедрала. Богомоља у неоготском стилу с врло лепом розетом и торњем високим око 78 метара, који је обложен печујском „жолнаи” керамиком, с леве стране чува Молнарову скулптуру, што је прави раритет, будући да обичан свет углавном не заслужи такву почаст од верских заједница. Мало људи зна да његова и Градска кућа, подигнута 1895. у стилу неоренесансе са четири грчка стуба у прочељу и великим торњем, чува звоно Матилда, названо по добротворки која га је поклонила граду. На његовој тераси некада давно дежурао је ватрогасац, који је суграђане обавештавао о пожарима бројем удараца у звоно у зависности од зоне којој су припадали.
Једно од обележја Српске Атине свакако је и Танурџићева палата, која је припадала једном од најбогатијих људи између два светска рата. Текстилни велетрговац Никола Танурџић, лични пријатељ краља Александра и војни и дворски лиферант, подигао ју је 1933. у стилу баухаус. После Другог светског рата, комплетну зграду национализовале су комунистичке власти, оставивиши му само један двособан стан.
– Након што је изгубио комплетан иметак, себе је прогласио лудим и отишао у Врапче, код Загреба – додао је Јелић. – Када га је фамилија, пре него што ће му доћи у посету, питала шта да му донесе, рекао је: књигу „Капитал” Карла Маркса, хтевши да се упозна с идеологијом својих непријатеља. Али, чим се вратио у Нови Сад, писао је својим пословним партнерима по целој Европи да му пошаљу своје каталоге и материјал, који је после продавао за скупе паре новоформираним текстилним предузећима, чији директори нису имали појма о пословању у то време. Кажу да се поново обогатио и продајући резервне делове за четири лифта палате, које је prеthodno сакрио.
Из Српског народног позоришта, по површини највећег у земљама екс-Југославије, потекао је глумац Светислав Петровић, који је између два рата остварио завидну, такорећи холивудску каријеру, а колико је био популаран, може се прочитати у „Политици” из 1929. Она бележи да је током његове посете Београду на улицу изашло 20.000 људи, међу којима су предњачиле жене, будући да је био наочит. Полиција је правила реда и у Новом Саду, кад је дошао да обиђе мајку, а девојке су бацале марамице као израз наклоности. Један од филмова који је обележио његову каријеру је „Живот принцезе Сиси”, где је глумио доктора Фалка заједно с Роми Шнајдер. Открио га је редитељ „Казабланке” Мајкл Кертис, док су га продуценти прекрстили у Ивана јер им је било компликовано да изговарају његово право име. Иако је углавном глумио у љубавним филмовима, после Другог светског рата комунисти су му забранили повратак у земљу, те је сахрањен у Минхену.
С. Милачић