Сазвучја тајанствене древности на концерту у Свилари
НОВИ САД: На овдашњим музичким подијумима не догађају се често концерти посвећени стваралаштву домаћих композитора, које, наводно, није довољно атрактивно за публику, али је призор препуне сале Културне станице „Свилара“ на недавном концерту ансамбла „Камерата академика“ поново показао да савремена домаћа музика може бити итекако привлачна за слушаоце.
Посебну драж ове вечери представљала је притом чињеница да су се на репертоару „Камерате“ нашла дела три истакнуте млађе новосадске композиторке, чије деловање значајно обогаћује домаћу музичку сцену, Александре Вребалов, Иване Војновић и Смиљане Влајић, чији је ораторијум „Смарагдна табла“ за хор, гудаче и камерни оркестар том приликом доживео премијерно извођење.
Камерни оркестар завидне репутације и богате историје, „Камерата академика“, поникао под окриљем Академије уметности, чији рад је обновљен 2007. године, данас успешно наставља своје деловање, пленећи префињеношћу оркестарског звука и остварујући значајне извођачке резултате. Приликом тумачења на овај начин сачињеног репертоара, компонованог од опуса савремених аутора, ансамбл се нашао пред комплексним интерпетативним захтевима, какве је изискивало деликатно преплитање звучних структура одабраних дела. Чланови „Камерате“ под уметничким руководством виолончелисте Марка Милетића успешно су се суочили са овим изазовом пруживши слушаоцима сугестивне, тонски и динамички танано избалансиране интепретације, које су прецизно следиле и истицале звучне токове ове музике слојевите експресивности.
У првом делу концерта изведено је пет ставова из једне од новијих композиција Александре Вребалов „The Сеа Ranch сонгс“, настале 2015. године, која на особени начин сучељава духовно наслеђе и амбијенталност звука истоименог места на калифорнијској обали, од зањиханог звучања океанских таласа, реминисценција древних индијанских песама, до медитативних пасажа, али и бурних сазвучја модерног доба и звука црквених звона у ставу „Форт Рос корал“. Наставак вечери донео је интерпретацију композиције „Ноктурно“ за гудаче ауторке Иване Војновић, опуса сведене и стабилне тонске архитектонике, која је постојано текла и расла од интроспективне атмосфере уводних тактова, претворивши се доцније у узнемирени, драматични ноћни музички солилоквиј, да би коначно нашла смирење у повременим изненадним одблесцима ведрине и светлих консонантних сазвучја. Необичан укрштај тематских мотива дубоке древности и савременог музичког израза одликовао је и ораторијум „Смарагдна табла“ Смиљане Влајић, компонован по латинском преводу тајанственог записа са лаконски изреченим упутствима и порукама хеленистичког божанства Хермеса Трисмегистуса, једног од темељних извора херметичког учења, који је уобличен у дванаест музичких ставова, приликом чијег извођења су се музичарима „Камерте“ прикључили и чланови и чланице Вокалног студија „Орфелин“ с диригенткињом Тамаром Адамов Петијевић. Обраћајући се овом текстуалном предлошку мистериозног порекла и изворишту пођеднако мистичних знања, ауторка Смиљана Влајић је остварила монументално, логично уобличено вокално-инструментално дело колажне структуре, повремено реских сазвучја и јарких и наглашених контраста, које је доносило непрестано смењивање оркестарских и вокалних партова, при чему при чему су вокални иступи певача и певачица варирали од тихог шапата и извођења развијених мелодијских линија до стакато извикивања нарочито истакнутих делова текста. Приликом извођења ораторијума, звук камерног оркестра и хора обогаћен је и електронским звуком уз учешће саме композиторке Смиљане Влајић, па је овај изазовни звучни амалгам тим потезом својеврсне тонске алхемије складно заокружио ову интерпретацију, пруживши слушаоцима јединствен и узбудљив музички доживљај.
Б. Хложан