Сремица прва српска школована фото-уметница
Изложба недавно отворена у Београду требало је да подсети, нарочито Сремце, да је из њиховог краја, нажалост заборављена, Марија Росандић (1883–1954), прва жена школовани фотограф у Србији и једна од тада ретких на Балкану.
Рођена је у Руми, у кући са клавиром, фамилији добростојећег и цењеног адвоката Антонија Богдановића, па је веома рано стекла и солидно музичко образовање. Док је почетком прошлог века талентована младеж (углавном мушка) хрлила у Минхен да на тамошњој европски чувеној академији студира сликарство, вајарство или архитектуру, она је одабрала још увек не превише штовану уметност фотографије. Лако је стекла диплому и успут научила неколико језика.
Отворила је свој атеље најпре у Загребу, затим их неколико променила у Београду и рекламирала у новинама да је њено радно време „10–12 и 3–4 сваким даном изузимајући недељу по подне”. Остала је веома агилна и након Великог рата као стручни сарадник “Фотографског прегледа“, првог еснафског часописа, те један од оснивача пионирског Београдског фото-клуба, где је била једина дама у Управном одбору.
Удала се Мара у међувремену за угледног вајара Томија Росандића, Сплићанина чије је право име Томасо Винћенцо (преживео је са српском војском и албанску голготу), и његово комплетно стваралаштво забележила камером. Богат опус овог универзитетског професора и академика ипак је остао у сенци његове најпознатије скулптуре „Играли се коњи врани и са њима див јунаци”, која је 1939. постављена испред парламента Краљевине Југославије.
“На фотографијама наглашене флуидности и мекоће, са израженом карактеризацијом ликова”, како су забележили естетичари, овековечила је Марија Росандић многе истакнуте личности београдске међуратне елите, чији су део били и Росандићеви. Позирали су јој, међу осталима: књижевници Милош Црњански, Иво Војновић, Станислав Краков, најславнија ведета глумишта тога доба Жанка Стокић, колега и у младости ментор њеног супруга Иван Мештровић, политичар Јаша Продановић и други, а стекла је поверење, поштовање и пријатељство чак и на двору.
Кад се породила краљица Марија, позвала је баш Мару да је портретише са тек рођеним престолонаследником Петром. Те фотографије су касније коришћене за серије веома популарних разгледница. Сликописала је и остале чланове династије Карађорђевић.
М. Лазовић