Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Sremica prva srpska školovana foto-umetnica

29.04.2019. 11:02 11:04
Piše:
Foto: Mlada Marija Rosandić iz rumskog sokaka

Izložba nedavno otvorena u Beogradu trebalo je da podseti, naročito Sremce, da je iz njihovog kraja, nažalost zaboravljena, Marija Rosandić (1883–1954), prva žena školovani fotograf u Srbiji i jedna od tada retkih na Balkanu.

Rođena je u Rumi, u kući sa klavirom, familiji dobrostojećeg i cenjenog advokata Antonija Bogdanovića, pa je veoma rano stekla i solidno muzičko obrazovanje. Dok je početkom prošlog veka talentovana mladež (uglavnom muška) hrlila u Minhen da na tamošnjoj evropski čuvenoj akademiji studira slikarstvo, vajarstvo ili arhitekturu, ona je odabrala  još uvek ne previše štovanu umetnost fotografije. Lako je stekla diplomu i usput naučila nekoliko jezika.

Otvorila je svoj atelje najpre u Zagrebu, zatim ih nekoliko promenila u Beogradu i reklamirala u novinama da je njeno radno vreme „10–12 i 3–4 svakim danom izuzimajući nedelju po podne”. Ostala je veoma agilna i nakon Velikog rata kao stručni saradnik “Fotografskog pregleda“, prvog esnafskog časopisa, te jedan od osnivača pionirskog Beogradskog foto-kluba, gde je bila jedina dama u Upravnom odboru.

Udala se Mara u međuvremenu za uglednog vajara Tomija Rosandića, Splićanina čije je pravo ime Tomaso Vinćenco (preživeo je sa srpskom vojskom i albansku golgotu), i njegovo kompletno stvaralaštvo zabeležila kamerom. Bogat opus ovog univerzitetskog profesora i akademika ipak je ostao u senci njegove najpoznatije skulpture „Igrali se konji vrani i sa njima div junaci”, koja je 1939. postavljena ispred parlamenta Kraljevine Jugoslavije.

“Na fotografijama naglašene fluidnosti i mekoće, sa izraženom karakterizacijom likova”, kako su zabeležili estetičari, ovekovečila je Marija Rosandić mnoge istaknute ličnosti beogradske međuratne elite, čiji su deo bili i Rosandićevi. Pozirali su joj, među ostalima: književnici Miloš Crnjanski, Ivo Vojnović, Stanislav Krakov, najslavnija vedeta glumišta toga doba Žanka Stokić, kolega i u mladosti mentor njenog supruga Ivan Meštrović, političar Jaša Prodanović i drugi, a stekla je poverenje, poštovanje i prijateljstvo čak i na dvoru.

Kad se porodila kraljica Marija, pozvala je baš Maru da je portretiše sa tek rođenim prestolonaslednikom Petrom. Te fotografije su kasnije korišćene za serije veoma popularnih razglednica. Slikopisala je i ostale članove dinastije Karađorđević. 

M. Lazović

Piše:
Pošaljite komentar