Sremica prva srpska školovana foto-umetnica
Izložba nedavno otvorena u Beogradu trebalo je da podseti, naročito Sremce, da je iz njihovog kraja, nažalost zaboravljena, Marija Rosandić (1883–1954), prva žena školovani fotograf u Srbiji i jedna od tada retkih na Balkanu.
Rođena je u Rumi, u kući sa klavirom, familiji dobrostojećeg i cenjenog advokata Antonija Bogdanovića, pa je veoma rano stekla i solidno muzičko obrazovanje. Dok je početkom prošlog veka talentovana mladež (uglavnom muška) hrlila u Minhen da na tamošnjoj evropski čuvenoj akademiji studira slikarstvo, vajarstvo ili arhitekturu, ona je odabrala još uvek ne previše štovanu umetnost fotografije. Lako je stekla diplomu i usput naučila nekoliko jezika.
Otvorila je svoj atelje najpre u Zagrebu, zatim ih nekoliko promenila u Beogradu i reklamirala u novinama da je njeno radno vreme „10–12 i 3–4 svakim danom izuzimajući nedelju po podne”. Ostala je veoma agilna i nakon Velikog rata kao stručni saradnik “Fotografskog pregleda“, prvog esnafskog časopisa, te jedan od osnivača pionirskog Beogradskog foto-kluba, gde je bila jedina dama u Upravnom odboru.
Udala se Mara u međuvremenu za uglednog vajara Tomija Rosandića, Splićanina čije je pravo ime Tomaso Vinćenco (preživeo je sa srpskom vojskom i albansku golgotu), i njegovo kompletno stvaralaštvo zabeležila kamerom. Bogat opus ovog univerzitetskog profesora i akademika ipak je ostao u senci njegove najpoznatije skulpture „Igrali se konji vrani i sa njima div junaci”, koja je 1939. postavljena ispred parlamenta Kraljevine Jugoslavije.
“Na fotografijama naglašene fluidnosti i mekoće, sa izraženom karakterizacijom likova”, kako su zabeležili estetičari, ovekovečila je Marija Rosandić mnoge istaknute ličnosti beogradske međuratne elite, čiji su deo bili i Rosandićevi. Pozirali su joj, među ostalima: književnici Miloš Crnjanski, Ivo Vojnović, Stanislav Krakov, najslavnija vedeta glumišta toga doba Žanka Stokić, kolega i u mladosti mentor njenog supruga Ivan Meštrović, političar Jaša Prodanović i drugi, a stekla je poverenje, poštovanje i prijateljstvo čak i na dvoru.
Kad se porodila kraljica Marija, pozvala je baš Maru da je portretiše sa tek rođenim prestolonaslednikom Petrom. Te fotografije su kasnije korišćene za serije veoma popularnih razglednica. Slikopisala je i ostale članove dinastije Karađorđević.
M. Lazović