окоТВоко: Генерација изгубљена у програмској рупи
Не знам да ли сте приметили, али наше телевизије од скоро покушавају да у програмску сатницу уврсте и до сада тешко запостављени програм за младе.
Та узрасна група потомака старих између 12 и 18 година некако испада из фокуса свих телевизија: и Радио телевизије Србије, и комерцијалних телевизија с националном фреквенцијом, али и локалних и специјализованих телевизија. Као да се, и изласком из детињства, губи интересовање за овај вид образовања и забаве, само да би му се, кад напуне 20 и уђу у адолесценцију, с повратком здравог разума и смиривањем хормона, вратили одлазећи у супротност: бескрајно блејање над спортским и филмским програмом. Но, то је прича за неку другу област, рецимо, развојну психологију.
Ту рупу између цртаних филмова, Хане Монтане и крими серија, приметили су и надлежни у Регулаторном телу за електронске медије, додуше, изокола. Наиме, у Извештају „Јавни медијски сервис Радио телевизија Србије – начини испуњавања законских и програмских обавеза“ за 2018. не постоји категорија „омладински програм“, већ је он подељен на дечији и онај за одрасле и зависи од садржаја емитованог. Једини начин на који може да се прати проценат омладинских емисија јесте обавеза категоризације програма, а и то је прилично натегнуто.
Под тиме се подразумева обавезно означавање узрасних категорија програма за које садржај није препоручљив, стандардизованим симболима: црвеним круговима с уписаним годинама испод којих програм није погодан за гледање. По овој анализи, приметан је вема низак проценат садржаја обележеног бројкама 16 и 18 у односу на укупно обележени програм, а то значи да емисија које су погодне за оне до 16 и до 18 година има веома мало, чак и за РТС-ове стандарде. Највећи удео програма у 2018. години, на РТС1, намењен је свим узрастима (63,58%); удео програма који није намењен за особе млађе од 12 година износи 35,58%, док је учешће програма који није погодан за млађе од 16 година 0,82%. Програм неподесан за млађе од 18 година остварио је учешће од 0,02% укупно емитованог програма. То практично значи да РТС у промилима емитује програм који је погодан за омладинце, иако то не значи нужно да је и њима намењен. Но, поглед на ТВ сатницу даће вам потпун увид у то колико је ова узрасна група запостављена на Јавном сервису Србије, да не спомињемо комерцијалне ријалити телевизије, осим као учесници, али и то је нека друга тема.
Како би требало да изгледа програм за младе? Прелистајте Јутјуб, одговор ће вам се наметнути: хумор, музика, сленг, игре речима, анализирање најбољих потеза у разним врстама игрица, мобилни телефони и платформе, плес ка хаковању и пиратерији, разне врсте опасних друштвених игара.
Генерација мобилне телефоније и телевизије на захтев и у покрету сама се потрудила да, попут деце из књге “Господар мува”, организује себи забаву, кад су већ одрасли на њих заборавили. А одсуство сваке контроле, па и оне с префиксом само- може да их одведе у разне правце, понекад са тужним последицама. Да ли би у томе помогло вођење рачуна о овом изгубљеном парчету генерације, макар и с пар ТВ емисијица недељно, не знам. Вреди покушати.
Ивана Вујанов