okoTVoko: Generacija izgubljena u programskoj rupi
Ne znam da li ste primetili, ali naše televizije od skoro pokušavaju da u programsku satnicu uvrste i do sada teško zapostavljeni program za mlade.
Ta uzrasna grupa potomaka starih između 12 i 18 godina nekako ispada iz fokusa svih televizija: i Radio televizije Srbije, i komercijalnih televizija s nacionalnom frekvencijom, ali i lokalnih i specijalizovanih televizija. Kao da se, i izlaskom iz detinjstva, gubi interesovanje za ovaj vid obrazovanja i zabave, samo da bi mu se, kad napune 20 i uđu u adolescenciju, s povratkom zdravog razuma i smirivanjem hormona, vratili odlazeći u suprotnost: beskrajno blejanje nad sportskim i filmskim programom. No, to je priča za neku drugu oblast, recimo, razvojnu psihologiju.
Tu rupu između crtanih filmova, Hane Montane i krimi serija, primetili su i nadležni u Regulatornom telu za elektronske medije, doduše, izokola. Naime, u Izveštaju „Javni medijski servis Radio televizija Srbije – načini ispunjavanja zakonskih i programskih obaveza“ za 2018. ne postoji kategorija „omladinski program“, već je on podeljen na dečiji i onaj za odrasle i zavisi od sadržaja emitovanog. Jedini način na koji može da se prati procenat omladinskih emisija jeste obaveza kategorizacije programa, a i to je prilično nategnuto.
Pod time se podrazumeva obavezno označavanje uzrasnih kategorija programa za koje sadržaj nije preporučljiv, standardizovanim simbolima: crvenim krugovima s upisanim godinama ispod kojih program nije pogodan za gledanje. Po ovoj analizi, primetan je vema nizak procenat sadržaja obeleženog brojkama 16 i 18 u odnosu na ukupno obeleženi program, a to znači da emisija koje su pogodne za one do 16 i do 18 godina ima veoma malo, čak i za RTS-ove standarde. Najveći udeo programa u 2018. godini, na RTS1, namenjen je svim uzrastima (63,58%); udeo programa koji nije namenjen za osobe mlađe od 12 godina iznosi 35,58%, dok je učešće programa koji nije pogodan za mlađe od 16 godina 0,82%. Program nepodesan za mlađe od 18 godina ostvario je učešće od 0,02% ukupno emitovanog programa. To praktično znači da RTS u promilima emituje program koji je pogodan za omladince, iako to ne znači nužno da je i njima namenjen. No, pogled na TV satnicu daće vam potpun uvid u to koliko je ova uzrasna grupa zapostavljena na Javnom servisu Srbije, da ne spominjemo komercijalne rijaliti televizije, osim kao učesnici, ali i to je neka druga tema.
Kako bi trebalo da izgleda program za mlade? Prelistajte Jutjub, odgovor će vam se nametnuti: humor, muzika, sleng, igre rečima, analiziranje najboljih poteza u raznim vrstama igrica, mobilni telefoni i platforme, ples ka hakovanju i pirateriji, razne vrste opasnih društvenih igara.
Generacija mobilne telefonije i televizije na zahtev i u pokretu sama se potrudila da, poput dece iz knjge “Gospodar muva”, organizuje sebi zabavu, kad su već odrasli na njih zaboravili. A odsustvo svake kontrole, pa i one s prefiksom samo- može da ih odvede u razne pravce, ponekad sa tužnim posledicama. Da li bi u tome pomoglo vođenje računa o ovom izgubljenom parčetu generacije, makar i s par TV emisijica nedeljno, ne znam. Vredi pokušati.
Ivana Vujanov