Гугл и Фејсбук да плате ауторска права новинским агенцијама
БЕРН: Директори 18 европских новинских агенција, укључујући Танјуг, потписали су иницијативу за измену закона о ауторским правима, с циљем да се Фејсбук и Гугл обавежу да део прихода плате новинским агенцијама чији садржај сада бесплатно користе.
Европски парламент требало би 12. септембра да се изјасни о овом захтеву, односно да уважи право издавача, укључујући новинске агенције, да им интернет претраживачи и вебсајтови плате за садржаје које користе.
Како се наводи у тексту иницијативе, који је формулисао Франс прес, под називом "Будућност слободне штампе је у рукама посланика ЕУ", наводи се да ће се у ЕП у Стразбуру за девет дана гласати о нацрту закона који треба да допринесе исправљању неравнотеже када је реч о томе да ''интернет моћници'' практично краду садржаје штампаних медија и новинских агенција како би оствартили приходе од реклама.
То је, како се оцењује у тексту иницијативе, ситуација која уништава независне медије.
Изменама закона оштро се противе Фејсбук и Гугл, који воде кампању засновану на лажној тези да је реч о ограничавању слободног приступа интернету.
Слобода приступа се, међутим, не доведи ни у какву сумњу, наводи се у иницијативи.
Наиме, како објашњавају европске новинске агенције, Фејсбук и Гугл бесплатно користе огромну количину вести и прилога штампаних медија и агенција и на том садржају привлаче што већи број оглашивача.
Они тако добијају толики део рекламног колача да успостављају монопол, остварујући 80 одсто прихода од оглашавања на интернету у 2017, са изузетком Кине.
Према предложеној измени закона они ће морати да деле један део прихода са ауторима садржаја.
У иницијативи новинских агенција, укључујуци Танјуг, указује се на чињеницу да постојеци закон датира из времена када Гугл, Фејсбук, Јутјуб и паметни телефони нису ни постојали.
Како се наводи, штампани медији и агенције улажу велики новац у производњу вести и њихови новинари, понекад уз велике ризике, спроводе подухвате како би дошли до свеобухватног и тачног извештаја.
Они морају да издвоје значајна средстава за пословање онлајн.
Како продаја новина опада тако је њихова једина нада у приходима са интернета, међутим тамо на делу виде "велике играче" који убирају плодове њиховог рада бесплатно и лишавајући их прихода.
Резултата тога је сиромашење читаве индустрије, драстичан пад прихода од реклама у штампаним медијима....
Понашање великих интернет играча представља опасност и по потрошаче и по демократију, наводи се у тексту.
"Да ли титани интернета могу да обезбеде компензације медијима а да не траже од људи да плаћају приступ интернету, како они иначе тврде да би морали? Одговор је јасан - да", наводи се у тексту.
Фејсбук је у 2017. пријавио приход од 40 милијарди долара, са профитом од 16 милијарди, Гугл 110 милијарди прихода, од тога профит 12,7 милијарди и ко може да каже да они нису у могућности да поштено плате за саџај који користе, закључује се у тексту.
"У интересу слободе штампе у Европи, и очувања демократских принципа, посланици ЕП треба да изгурају ту реформу", поручују директори европских новинских агенција.