Четири уџбеника на ромском у употреби од септембра
Интернационална ромска академија уметности и наука и Ромски ПЕН центар саопштили су да је Завод за издавање уџбеника у Београду објавио четири уџбеника за децу Рома.
Објављени су сликовница, буквар и читанка са елементима националне културе за трећи и четврти разред, а аутори ових књига су професор др Рајко Ђурић и Љуан Кока, наводи се у саопштењу.
Ове уџбенике, који су писани на ромском, а намењени ученицима ромске националности који су изразили жељу да уче ромски језик, одобрило је Министарство просвете Србије, а почеће да се користе први пут током ове школске године.
У саопштењу се оцењује како су ти уџбеници “доказ да су Роми почели први пут да користе права која су Уставом Србије предвиђена за националне мањине и њихов матерњи језик”.
Подсетимо, Нацрт закона о уџбеницима којим су уведени и дигитални уџбеници, омогућиће ђацима који уче школу на неком од језика националних мањина и националних заједница, да лакше дођу до информација. Поједностављена су решења и прецизирани рокови за подношење и одобравање уџбеника, као и могућност набављања преко школе, односно ђачке задруге што би укинуло сиво тржиште и разне посреднике, а укида се и проценат који је довео до укрупњавања тржишта.
Остала је обавеза коришћења одабраних уџбеника за циклус од четири године, али је у изузетним случајевима, на предлог школе и уз прибављено мишљење Министарства, остављена могућност да у оправданим случајевима дође до промене изабраних уџбеника. Законом је предвиђено и формирање Центра за нискотиражне уџбенике на језицима националних мањина, прилагођених деци с посебним потребама, за средње стручне школе. Укидају се листе оцењивача уџбеника, и прецизирано је ко може бити прегледач, да би се избегао сукоб интереса и процес био транспарентнији.
Како ће овај закон утицати на поједностављење поступка издавања уџбеника на језицима националних мањина, остаје да се види на јесен, кад деца седну у школске клупе. За сада, пред Министарством је обиман посао прегледања и одобравања основних уџбеника за наставу на језицима националних мањина, као и попуна недостајеће пратеће литературе.
И. В.