Урагански наступ Дениса Мацујева на Бољшој фестивалу у Дрвенграду
„Хвала му што постоји“, речи су нашег сјајног виолинисте Романа Симовића, такође једног од одабраних солиста 6. Бољшој фестивала (ове године у већини гудачких звезда), које је одушевљено изрекао после управо ураганског наступа планетарно познатог руског пијанисте Дениса Мацујева.
Попут блиставог метеора, славни уметник је слетео на хелиодром Дрвенграда, да би после кратког сусрета с новинарима и само тросатног одмора и једне пробе с одлично припремљеним и ванредно мотивисаним, већином млађим музичарима Симфонијског оркестра „Бољшој“, маестрално извео чак два чувена дела светског концертантног репертоара.
Не занемарујући, као својеврсни лирски увод у централни програм, наступ сопрана Естер Устаеве, која је лепим гласом, али и невеликом експресијом, отпевала арије Пучинијеве Лаурете и Дворжакове Русалке, те песму „Самертајм“ Џорџа Гершвина, претпоследње вече је протекло у знаку невероватног Мацујева, који свира онако како и изгледа: природно, једноставно, „спортски“, а опет дубоко, раскошном а опуштеном нарацијом и логичним, али бурним и страственим градацијама. Притом, владајући савршено свим техничким и изражајним аспектима инструмента с којима се поиграва с највећом лакоћом, раскошно расцветавајући бујне музичке токове обеју композиција, јединствени пијаниста у сваком тренутку засипа слаповима енергије, тонским интензитетом и обиљем боја, освајајући и брзином и лакоћом музицирања, те савршено „разапетим“ легатима; пођеднако и мекоћом, „лаганим“, али и „здравим“ и чујним пијанима, колико и вулканским провалама и снагом звуком.
Прво нас је очаравао јарком и бескрајно узбудљивом интерпретацијом Другог клавирског концерта у це-молу Сергеја Рахмањинова у надахнутој пратњи младих симфоничара и егзактног, веома спремног и дејственог диригента, такође млађе генерације, Ивана Јосипа Скендера. Тридесетседмогодишњи уметник је с нашим музичарима на својеврстан начин повезан и диригентском школом, као завршени постдипломац Уроша Лајовица, својевремено дугогодишњег шефа-диригента Београдске филхармоније. Управо је задивљујући рад с овим, први пут код нас ангажованим уметником, резултирао беспрекорном сарадњом с бројним, солистички издвојеним инструменталистима, сигурно уплетених линија у густо разбокорену клавирску партију. Импровизациони карактер пијанистичке деонице на почетку другог става и чаробни упливи соло флауте и кларинета, као и убојитост акорада и непогрешивост октавних каскада красили су извођење заокружено у великом „швунгу“, да би готово без паузе, попут огромне импровизације просуте у једном даху, уследила „Рапсодија у плавом „ Џорџа Гершвина.
Огромни дар Дениса Мацујева за yеz музику, спојен с његовим немерљивим способностима класично образованог пијанисте, изнели су пред одушевљени аудиторијум једну код нас ретко „виђену“ верзију овог популарног остварења, тим занимљивију што су у широке солистичке епизоде (импровизационе каденце) клавира интерполиране праве yеz секвенце, специфично осмишљене не само захваљујући феноменалном пијанисти, него и његовом yеz саставу (контрабасисти и перкусионисти), као и целом оркестарском ансамблу и изванредном Ивану Јосипу Скендеру који је све, с великом концентрацијом, младалачком енергијом и чврстином држао под сигурном, посебно у таквим специфичним фестивалским условима, управо задивљујућом контролом. Своје самосталне блиставе тренутке, диригент и оркестар имали су у проосећано „омузикаљеној“ верзији Пушкинове приче „Мећава“, коју је за оркестар у облику вишеставачне симфонијске свите приредио Георгиј Свиридов, пружајући ансамблу прилику за изражавање најразличитијих расположења, како у скупном музицирању свих, занимљиво инструментираних група, тако и више финих камерних слика и епизода. Било би лепо видети рад младог хрватског диригента и с неким од осталих оркестарских колектива у Србији.
Марија Адамов