ЕВО ОДАКЛЕ НАМ ДОЛАЗЕ ВОЗИЛА СА ЛАЖНОМ КИЛОМЕТРАЖОМ Куповина половњака често је “мачка у џаку”
Највише спорних половњака стиже из Словеније, Италије, Холандије и Немачке, а за промену километраже "заслужни" су локални продавци јер им тако дижу цену.
Мало је аутомобила који цео свој радни век проведу у једној земљи. Обично се после пар година аутомобили продају и извозе у иностранство где добијају нове власнике.
У Србији је већ годинама присутан исти тренд – највећи број увезених половних аутомобила стиже из Италије и Француске. Међутим, према студији компаније за податке о аутомобилима carVertical, возила увезена из других земаља често су предмет преваре са километражом или имају скривене недостатке.
Купци траже аутомобиле из Западне Европе и комшилука
Већина увезених аутомобила у Србији потиче из Западне Европе и суседних области. Од свих увезених возила које је carVertical проверио у 2024. години, 20,7 одсто је увезено из Италије, 20 процената из Француске, 11 одсто из Немачке, 10,4 процента из Швајцарске и 7,4 одсто из Белгије.
– Италијанске и француске марке као што су Фијат, Рено и Пежо изузетно су популарне у Србији, што објашњава зашто толико возила потиче са тих тржишта. Италија, конкретно, нуди стабилну понуду половних возила, док Француска има добро одржавана возила из лизинга која проналазе пут до купаца у Источној Европи – објашњава Матас Бузелис, стручњак за тржиште аутомобила у компанији carVertical.
Такође је чест увоз из Немачке и Швајцарске, јер ове земље нуде широк спектар премијум и возила средње класе, често са детаљном сервисном историјом. Такође, возила из Белгије и Холандије су тражена због ригорозних прописа о одржавању, што гарантује да су у добром стању.
Увозни аутомобили нису увек бољи избор
Упркос популарности увозних возила међу купцима половњака у Србији, Бузелис упозорава да је ризично доносити исхитрене одлуке без детаљне провере. Велики број увезених возила има фалсификовану километражу или скривене недостатке. За поправку великог броја оштећених аутомобила користе се јефтини, неоригинални делови, што може узроковати проблеме са поузданошћу у будућности.
Према студији компаније царВертицал, код аутомобила увезених из Словеније у Србију, ризик од манипулације километражом био је већи, а 6,8 одсто прегледаних возила показало је одступања. У стопу је прате Италија (6,7 процената), Холандија (6,1 одсто), Немачка (5,1 проценат) и Швајцарска (3,6 одсто).
Тешко је утврдити где је извршена манипулација километражом. Често се дешава да локални продавци фалсификују километражу код аутомобила увезених из иностранства како би се вештачки подигла цена.
– Непостојање јединствене базе података о историји возила између различитих земаља погодује непоштеним продавцима. Од суштинског је значаја да пружаоци података и предузећа деле аутомобилске податке ради повећања транспарентности на тржишту. Понекад купци нису ни свесни да је њихов ауто из увоза. Ово омогућава да се прикрију озбиљни проблеми као што су претходне саобраћајне незгоде, права километража или чак подаци о крађи – упозорава Бузелис, пише Блиц.
Купцима се саветује да, поред провере извештаја о историји возила и потврде његовог порекла, одвезу аутомобил код механичара