НАКОН 19 ГОДИНА Сутра крећу возови преко Жежељевог моста
НОВИ САД: Од суботе у подне преко новог Жежељевог моста кренуће редован железнички саобраћај, непуних 19 година од рушења prеthodnika овог моста током НАТО бомбардовања.
Како је саопштио „Србија Воз“ због радова на Жежељевом мосту од синоћ у 23.20 часова на снази је обустава путничког железничког саобраћаја преко Дунава у Новом Саду, која ће трајати до 7. априла у 12 часова.
Тако ће међународни возови за Будимпешту и Беч, саобраћати од и до станице Нови Сад, а путницима ће бити обезбеђен аутобуски превоз на релацији Нови Сад - Београд - Нови Сад, наведено је у саопштењу.
Возови из унутрашњег саобраћаја из правца Београда саобраћају од и до станице Петроварадин, а из правца Суботице саобраћају до и од Новог Сада. Возови изостају на релацији Петроварадин - Нови Сад - Петроварадин. За путнике није организован превоз аутобусима на овој релацији.
Због инфраструктурних радова у том периоду биће отказан воз који из Новог Сада полази у 14.05 часова за Нови Београд, из Новог Београда у 16.05 часова за Нови Сад, као и из Суботице у 20.38 часова за Нови Сад.
Радови на новом мосту ближе се крају, а до сада се сав железнички саобраћај обављао преко прибвременог монтажно-демонтажног друмско-железничког моста. Међутим, због преусмеравања пруге на нови, трајни мост и завршне тестове оптерећења, биће обустављен железнички саобраћај и преко привременог моста, али ће, по свему судећи, од Ускрса по старом календару па надаље возови ићи преко новог моста.
Одговорни пројектант моста Александар Бојовић написао је да је проба у уторак показала да је пробно оптерећење новог моста, само камионима, на мањем луку скоро једнако целом пробном оптерећењу старог Жежељевог моста, а на већем луку је и значајно веће.
- Носивост само једне вешаљке новог моста у стању граничне употребљивости је 700 тона, то јест само једна вешаљка новог моста би могла да понесе цело пробно оптерећење старог и камионе и локомотиву и вагоне. У уторак је на мањем лучном мосту било 30 камиона по 24 тоне, што је укупно 720 тона и највећи угиб моста на узводној страни је био 16 милиметара, а на на већем лучном мосту је било 38 камиона од по 24 тона, односно укупно 912 тона и највећи угиб моста на узводној страни је био 23 милиметра. Све измерене вредности деформација се изванредно слажу са прорачунским - навео је Бојовић.
У протеклих неколико дана завршено је асфалтирање коловоза за друмски саобраћај на мосту, а тестови оптерећења почели су од уторка. Прво је на мост изашло више од 30 камиона од по 24 тоне, а тестирање је настављено у среду са 36 камиона од 24 тоне и 32 вагона.
Имајући у виду да сви планирани радови иду према плану, за очекивати је да ће од поднева у суботу нови мост бити у потпуности оспособљен за одвијање редовног железничког саобраћаја, док ће друмски саобраћај преко новог моста кренути најкасније од 1. јуна, односно након што се изграде приступни путеви до новог Жежеља. Стављањем новог моста у пуну саобраћајну функцију, почеће уклањање привременог монтажно-демонтажног друмско-железничког моста који је био у функцији prеthodnih 18 година.
А. Савановић
Фото: Р. Хаџић