NAKON 19 GODINA Sutra kreću vozovi preko Žeželjevog mosta
NOVI SAD: Od subote u podne preko novog Žeželjevog mosta krenuće redovan železnički saobraćaj, nepunih 19 godina od rušenja prethodnika ovog mosta tokom NATO bombardovanja.
Kako je saopštio „Srbija Voz“ zbog radova na Žeželjevom mostu od sinoć u 23.20 časova na snazi je obustava putničkog železničkog saobraćaja preko Dunava u Novom Sadu, koja će trajati do 7. aprila u 12 časova.
Tako će međunarodni vozovi za Budimpeštu i Beč, saobraćati od i do stanice Novi Sad, a putnicima će biti obezbeđen autobuski prevoz na relaciji Novi Sad - Beograd - Novi Sad, navedeno je u saopštenju.
Vozovi iz unutrašnjeg saobraćaja iz pravca Beograda saobraćaju od i do stanice Petrovaradin, a iz pravca Subotice saobraćaju do i od Novog Sada. Vozovi izostaju na relaciji Petrovaradin - Novi Sad - Petrovaradin. Za putnike nije organizovan prevoz autobusima na ovoj relaciji.
Zbog infrastrukturnih radova u tom periodu biće otkazan voz koji iz Novog Sada polazi u 14.05 časova za Novi Beograd, iz Novog Beograda u 16.05 časova za Novi Sad, kao i iz Subotice u 20.38 časova za Novi Sad.
Radovi na novom mostu bliže se kraju, a do sada se sav železnički saobraćaj obavljao preko pribvremenog montažno-demontažnog drumsko-železničkog mosta. Međutim, zbog preusmeravanja pruge na novi, trajni most i završne testove opterećenja, biće obustavljen železnički saobraćaj i preko privremenog mosta, ali će, po svemu sudeći, od Uskrsa po starom kalendaru pa nadalje vozovi ići preko novog mosta.
Odgovorni projektant mosta Aleksandar Bojović napisao je da je proba u utorak pokazala da je probno opterećenje novog mosta, samo kamionima, na manjem luku skoro jednako celom probnom opterećenju starog Žeželjevog mosta, a na većem luku je i značajno veće.
- Nosivost samo jedne vešaljke novog mosta u stanju granične upotrebljivosti je 700 tona, to jest samo jedna vešaljka novog mosta bi mogla da ponese celo probno opterećenje starog i kamione i lokomotivu i vagone. U utorak je na manjem lučnom mostu bilo 30 kamiona po 24 tone, što je ukupno 720 tona i najveći ugib mosta na uzvodnoj strani je bio 16 milimetara, a na na većem lučnom mostu je bilo 38 kamiona od po 24 tona, odnosno ukupno 912 tona i najveći ugib mosta na uzvodnoj strani je bio 23 milimetra. Sve izmerene vrednosti deformacija se izvanredno slažu sa proračunskim - naveo je Bojović.
U proteklih nekoliko dana završeno je asfaltiranje kolovoza za drumski saobraćaj na mostu, a testovi opterećenja počeli su od utorka. Prvo je na most izašlo više od 30 kamiona od po 24 tone, a testiranje je nastavljeno u sredu sa 36 kamiona od 24 tone i 32 vagona.
Imajući u vidu da svi planirani radovi idu prema planu, za očekivati je da će od podneva u subotu novi most biti u potpunosti osposobljen za odvijanje redovnog železničkog saobraćaja, dok će drumski saobraćaj preko novog mosta krenuti najkasnije od 1. juna, odnosno nakon što se izgrade pristupni putevi do novog Žeželja. Stavljanjem novog mosta u punu saobraćajnu funkciju, počeće uklanjanje privremenog montažno-demontažnog drumsko-železničkog mosta koji je bio u funkciji prethodnih 18 godina.
A. Savanović
Foto: R. Hadžić