Фиренца - драгоцена за едукацију у новосадској школи "Хипократ"
Просветне раднице из Средње новосадске приватне медицинске школе “Хипократ”, Саша Божић (здравствена нега) и Скарлета Шимунђа Марот (група стручних предмета) боравиле су од 18. до 25. фебруара у Фиренци на “Еуро-пас академији”.
Радни боравак одвијао се у оквиру реализације одобреног пројекта “Обновимо нашу школу - модерни наставник зрачи самопоуздањем” којим су конкурисале кроз “Еразмус плус” програм Европске уније, а посредством Фондације “Темпус” у име Европске комисије.
Размена искустава са колегама из других земаља, а поред Србије у Италији су били и просветари из Румуније, Француске, Немачке, Финске и Грчке, од непроцењивог је значаја за ширење видика у организовању наставе.
Према речима Саше Божић, сваки дан био је испуњен креативним садржајима, а обично је почињао занимљивим радионицама које су имале за циљ да зближе и релаксирају учеснике.
- На пример, у циљу лакшег упознавања нових ученика примењена је вежба у којој је свако од нас требало да се представи, али и да мимиком покаже тренутно осећање. Потом је свако од нас имао задатак да понови prеthodno име и гестикулацију. Дакле, демонстриран је једноставан начин да се науче имена у колективу и покаже осталима да нам је свима стало до тога како се ко осећа. Након завршене вежбе свако од нас рекао је неколико реченица о себи (одакле долази, шта предаје, ком узрасту...) - описује још свежа искуства из Фиренце наставница Божић.
Стварање позитивног окружења и услова у којима ће се ђак осећати сигурно, а да се при томе увек пронађу одговарајуће речи, циљ је којем Европа тежи.
- Једна од радионица укључила је игру "врућ кромпир" - описује Божић. - Док је музика свирала, морали смо да плишану играчку добацујемо једни другима. У тренутку када је музика престала, онај код кога је играчка, морао је да одговара на питање извучено из гомиле унапред припремљених. И игра "топљење" занимљив је начин за опуштање и смањење анксиозности и напетости. Имали смо прилику и да цртамо своје снове, после чега смо цртеж презентовали прво једној особи, а затим и целој групи. Уверили смо се да су све то добри начини за разбијање треме, а битно је да све вежбе можемо практично да применимо на часу, наравно уз прилагођене теме.
Нове компетенције попут техника мапирања, визуелног размишљања и учења, самооцењивања, коришћења ИЦТ алата у настави, који доприносе бољим садржајима попут креативних метода, критичког мишљења, комуникације и сарадње, свакако ће допринети разноврснијем извођењу наставних планова и програма, а све у складу с оним што се очекује од “модерног наставника који зрачи самопоуздањем”.
- Сарадња са колегама из других земаља била је феноменална и оно што смо могли да закључимо за кратко време јесте то, да без обзира у којој земљи и каквим условима живимо и радимо, имамо исте дилеме, попут оних: како имплементирати нова искуства у учионици или како пренети искуства стечена од колега из других држава - вели Божић.
Ко се чему чуди
Наставница здравствене неге у школи “Хипократ” Саша Божић истиче да су њихове колеге биле веома заинтересоване за неке детаље у вези с образовањем у Србији.
- Није им био јасан рад у две смене, као и то да “неко са 19 година у Србији може да ради као медицинска сестра”. Са друге стране, нас је зачудио податак да у развијеним европским земљама професори не теже пуном фонду часова, јер и са 50 одсто имају завидна примања у висини од око 3000 евра. То им омогућује да пристојно живе, а остатак времена користе за додатну едукацију и стручно усавршавање.
Боравак у Фиренци упознао је наше просветне раднице са начином рада школа у другим земљама.
- Румуни су се представили као врло занимљива организација која се много бави vannastavnim активностима и радом са талентованом децом. Французи су дошли из Средње католичке школе општег образовања, са стандардним програм. Оно што је занимљиво у француском образовном систему је то да настава траје седам недеља, а након тога следе две недеље одмора. Настава тамо траје од 8 до 17 часова, а тамошње колеге показале су интересовање за размену ученика. Немачке колеге дошле су из средње школе усмереног образовања с трогодишњим и четворогодишњим смеровима, а Финци су представили Основну школу за образовање деце са посебним потребама - набраја Божић.
Према речима Дејана Јованчевића, извршног директора школе “Хипократ”, стечена искуства двјеу професорица биће имплементирана на предстојећем активу директора средњих школа града Новог Сада, а све у циљу модернизације и усавршавања образовног система по стандардима ЕУ.
Сава Савић