Firenca - dragocena za edukaciju u novosadskoj školi "Hipokrat"
Prosvetne radnice iz Srednje novosadske privatne medicinske škole “Hipokrat”, Saša Božić (zdravstvena nega) i Skarleta Šimunđa Marot (grupa stručnih predmeta) boravile su od 18. do 25. februara u Firenci na “Euro-pas akademiji”.
Radni boravak odvijao se u okviru realizacije odobrenog projekta “Obnovimo našu školu - moderni nastavnik zrači samopouzdanjem” kojim su konkurisale kroz “Erazmus plus” program Evropske unije, a posredstvom Fondacije “Tempus” u ime Evropske komisije.
Razmena iskustava sa kolegama iz drugih zemalja, a pored Srbije u Italiji su bili i prosvetari iz Rumunije, Francuske, Nemačke, Finske i Grčke, od neprocenjivog je značaja za širenje vidika u organizovanju nastave.
Prema rečima Saše Božić, svaki dan bio je ispunjen kreativnim sadržajima, a obično je počinjao zanimljivim radionicama koje su imale za cilj da zbliže i relaksiraju učesnike.
- Na primer, u cilju lakšeg upoznavanja novih učenika primenjena je vežba u kojoj je svako od nas trebalo da se predstavi, ali i da mimikom pokaže trenutno osećanje. Potom je svako od nas imao zadatak da ponovi prethodno ime i gestikulaciju. Dakle, demonstriran je jednostavan način da se nauče imena u kolektivu i pokaže ostalima da nam je svima stalo do toga kako se ko oseća. Nakon završene vežbe svako od nas rekao je nekoliko rečenica o sebi (odakle dolazi, šta predaje, kom uzrastu...) - opisuje još sveža iskustva iz Firence nastavnica Božić.
Stvaranje pozitivnog okruženja i uslova u kojima će se đak osećati sigurno, a da se pri tome uvek pronađu odgovarajuće reči, cilj je kojem Evropa teži.
- Jedna od radionica uključila je igru "vruć krompir" - opisuje Božić. - Dok je muzika svirala, morali smo da plišanu igračku dobacujemo jedni drugima. U trenutku kada je muzika prestala, onaj kod koga je igračka, morao je da odgovara na pitanje izvučeno iz gomile unapred pripremljenih. I igra "topljenje" zanimljiv je način za opuštanje i smanjenje anksioznosti i napetosti. Imali smo priliku i da crtamo svoje snove, posle čega smo crtež prezentovali prvo jednoj osobi, a zatim i celoj grupi. Uverili smo se da su sve to dobri načini za razbijanje treme, a bitno je da sve vežbe možemo praktično da primenimo na času, naravno uz prilagođene teme.
Nove kompetencije poput tehnika mapiranja, vizuelnog razmišljanja i učenja, samoocenjivanja, korišćenja ICT alata u nastavi, koji doprinose boljim sadržajima poput kreativnih metoda, kritičkog mišljenja, komunikacije i saradnje, svakako će doprineti raznovrsnijem izvođenju nastavnih planova i programa, a sve u skladu s onim što se očekuje od “modernog nastavnika koji zrači samopouzdanjem”.
- Saradnja sa kolegama iz drugih zemalja bila je fenomenalna i ono što smo mogli da zaključimo za kratko vreme jeste to, da bez obzira u kojoj zemlji i kakvim uslovima živimo i radimo, imamo iste dileme, poput onih: kako implementirati nova iskustva u učionici ili kako preneti iskustva stečena od kolega iz drugih država - veli Božić.
Ko se čemu čudi
Nastavnica zdravstvene nege u školi “Hipokrat” Saša Božić ističe da su njihove kolege bile veoma zainteresovane za neke detalje u vezi s obrazovanjem u Srbiji.
- Nije im bio jasan rad u dve smene, kao i to da “neko sa 19 godina u Srbiji može da radi kao medicinska sestra”. Sa druge strane, nas je začudio podatak da u razvijenim evropskim zemljama profesori ne teže punom fondu časova, jer i sa 50 odsto imaju zavidna primanja u visini od oko 3000 evra. To im omogućuje da pristojno žive, a ostatak vremena koriste za dodatnu edukaciju i stručno usavršavanje.
Boravak u Firenci upoznao je naše prosvetne radnice sa načinom rada škola u drugim zemljama.
- Rumuni su se predstavili kao vrlo zanimljiva organizacija koja se mnogo bavi vannastavnim aktivnostima i radom sa talentovanom decom. Francuzi su došli iz Srednje katoličke škole opšteg obrazovanja, sa standardnim program. Ono što je zanimljivo u francuskom obrazovnom sistemu je to da nastava traje sedam nedelja, a nakon toga slede dve nedelje odmora. Nastava tamo traje od 8 do 17 časova, a tamošnje kolege pokazale su interesovanje za razmenu učenika. Nemačke kolege došle su iz srednje škole usmerenog obrazovanja s trogodišnjim i četvorogodišnjim smerovima, a Finci su predstavili Osnovnu školu za obrazovanje dece sa posebnim potrebama - nabraja Božić.
Prema rečima Dejana Jovančevića, izvršnog direktora škole “Hipokrat”, stečena iskustva dvjeu profesorica biće implementirana na predstojećem aktivu direktora srednjih škola grada Novog Sada, a sve u cilju modernizacije i usavršavanja obrazovnog sistema po standardima EU.
Sava Savić