МОДЕРНЕ ПРОДАВНИЦЕ Будућност улази у радње, а касирке излазе?
До пре нешто више од деценију и по, на сваком производу у продавницама била је написана цена, коју су касирке укуцавале, а муштерије рачун плаћале у готовини.
Потом су уследили кодови на артиклима, који преко читача аутоматски уносе цену производа на рачун, а највећи број купаца плаћа платним картицама. Сада није неуобичејено да се, осим картицама, плаћа и путем телефона, а све је више трговина у којима купац сам обави све у радњи – од куповине до наплате.
Тако, осим онлајн куповине или плаћања, савремени начин пазара постаје путпуно уобичејен, а новина на том плану све је више. То утиче на смањење броја запослених трговаца и смањује трошкове трговинских кућа, а да се то већ дешава, показује и пример прве трговина без продаваца и редова за плаћање која је отворена у америчком граду Сијетлу.
Ради се о трговини „Амазон ГО”, коју су протеклу годину тестирали запослени у тој компанији. Наравно, реч је о потпуно саврменом начину куповине јер се у тој трговине користи низ камера монтираних на плафону које идентификују сваког купца и препознају артикле које они бирају, чиме се елиминише потреба за посебним очитавањем и наплатом на каси. Сви артикли које купац изнесе из трговине аутоматски се наплаћују, а терети се кредитна картица купаца, који се при уласку у радњу морају пријавити скенирањем своје „Амазон ГО” апликације на паметном телефону.
Осим „Амазона”, све више различитих објеката уводи аутомате за плаћање. Тако се, осим куповине карте за биоскоп путем интернета, рецимо, то може учнити на самоуслужним апаратима, без контакта с продавцем. И у ресторанима брзе хране „Мекдоналдс” храна се може наручити и на самопослужним благајнама.
Иако се може учинити да је такав начин куповине и плаћања далека будућност – није, јер се слично десило и приликом увођења онлајн плаћања. Наиме, плаћањем онлајн избегава се банкарски службеник и све се ради из фотеље, без чекања на шалтерима. Такав начин плаћања сигурно је удобнији је за онога ко плаћа, али значајно утиче на смањење броја запослених у банкама па је је, рецимо у Србији за последњих десет година број банкарских службеника мањи око 10.000. Да ли ће савремени начин куповине утицати на то да и продаваца/трговаца у продавницама буде све мање, показаће време, али је сигурно да савременост неће заобићи Србију.
Иако је у домаћим трговинама одавно заживео савремен начин плаћања, још увек има и оних, пре свега у мањим местима, где се купује на црту и почек.
Тамо, сасвим сигурно, још дуго неће нестати трговаца и касира, а уместо интернета, важан део опреме у радњи биће свеска у коју се дугови уписују.
Ипак, тако савремен начин куповања, по свему судећи, не треба очекивати у нашој земљи, бар не брзо. Наиме, у Србији се, посебено у већим градовима, продавнице отварају на сваком углу, а осим великих трговинских ланаца, на тржишту је и много малих играча, па је потреба за кадровима који би радили у трговини – продавац или касир – велика и стална.
Такође, извесно је и да увођење куповине без трговаца, без обзира на то што се смањује потреба за запошљавањем тог кадра, кошта. Уз то, потребно је и да цео систем буде прилагођен таквом начину куповине – од камера које препознају шта се у корпу спушта, до поседовања паметних телефона, одговарајућих картица...
Д. Млађеновић