MODERNE PRODAVNICE Budućnost ulazi u radnje, a kasirke izlaze?
Do pre nešto više od deceniju i po, na svakom proizvodu u prodavnicama bila je napisana cena, koju su kasirke ukucavale, a mušterije račun plaćale u gotovini.
Potom su usledili kodovi na artiklima, koji preko čitača automatski unose cenu proizvoda na račun, a najveći broj kupaca plaća platnim karticama. Sada nije neuobičejeno da se, osim karticama, plaća i putem telefona, a sve je više trgovina u kojima kupac sam obavi sve u radnji – od kupovine do naplate.
Tako, osim onlajn kupovine ili plaćanja, savremeni način pazara postaje putpuno uobičejen, a novina na tom planu sve je više. To utiče na smanjenje broja zaposlenih trgovaca i smanjuje troškove trgovinskih kuća, a da se to već dešava, pokazuje i primer prve trgovina bez prodavaca i redova za plaćanje koja je otvorena u američkom gradu Sijetlu.
Radi se o trgovini „Amazon GO”, koju su proteklu godinu testirali zaposleni u toj kompaniji. Naravno, reč je o potpuno savrmenom načinu kupovine jer se u toj trgovine koristi niz kamera montiranih na plafonu koje identifikuju svakog kupca i prepoznaju artikle koje oni biraju, čime se eliminiše potreba za posebnim očitavanjem i naplatom na kasi. Svi artikli koje kupac iznese iz trgovine automatski se naplaćuju, a tereti se kreditna kartica kupaca, koji se pri ulasku u radnju moraju prijaviti skeniranjem svoje „Amazon GO” aplikacije na pametnom telefonu.
Osim „Amazona”, sve više različitih objekata uvodi automate za plaćanje. Tako se, osim kupovine karte za bioskop putem interneta, recimo, to može učniti na samouslužnim aparatima, bez kontakta s prodavcem. I u restoranima brze hrane „Mekdonalds” hrana se može naručiti i na samoposlužnim blagajnama.
Iako se može učiniti da je takav način kupovine i plaćanja daleka budućnost – nije, jer se slično desilo i prilikom uvođenja onlajn plaćanja. Naime, plaćanjem onlajn izbegava se bankarski službenik i sve se radi iz fotelje, bez čekanja na šalterima. Takav način plaćanja sigurno je udobniji je za onoga ko plaća, ali značajno utiče na smanjenje broja zaposlenih u bankama pa je je, recimo u Srbiji za poslednjih deset godina broj bankarskih službenika manji oko 10.000. Da li će savremeni način kupovine uticati na to da i prodavaca/trgovaca u prodavnicama bude sve manje, pokazaće vreme, ali je sigurno da savremenost neće zaobići Srbiju.
Iako je u domaćim trgovinama odavno zaživeo savremen način plaćanja, još uvek ima i onih, pre svega u manjim mestima, gde se kupuje na crtu i poček.
Tamo, sasvim sigurno, još dugo neće nestati trgovaca i kasira, a umesto interneta, važan deo opreme u radnji biće sveska u koju se dugovi upisuju.
Ipak, tako savremen način kupovanja, po svemu sudeći, ne treba očekivati u našoj zemlji, bar ne brzo. Naime, u Srbiji se, posebeno u većim gradovima, prodavnice otvaraju na svakom uglu, a osim velikih trgovinskih lanaca, na tržištu je i mnogo malih igrača, pa je potreba za kadrovima koji bi radili u trgovini – prodavac ili kasir – velika i stalna.
Takođe, izvesno je i da uvođenje kupovine bez trgovaca, bez obzira na to što se smanjuje potreba za zapošljavanjem tog kadra, košta. Uz to, potrebno je i da ceo sistem bude prilagođen takvom načinu kupovine – od kamera koje prepoznaju šta se u korpu spušta, do posedovanja pametnih telefona, odgovarajućih kartica...
D. Mlađenović