НЕВЕРОВАТАН ПОРАСТ ПРОДАЈЕ Ова врста возила осваја тржиште, а ево какав ће ефекат имати на економију
Асоцијација произвођача аутомобила Европе (АЦЕА) је објавила податке о регистрацијама нових аутомобила у првом кварталу 2025. године.
Подаци који су достављени и Српској асоцијацији увозника нових возила су потврдили очекивања и прогнозе аналитичара који су упозоравали да ће веома сложена глобална економска ситуација знатно утицати и на аутомобилску индустрију Европе.
У прва три месеца ове године регистрација нових аутомобила у ЕУ опала је за 1,9 одсто у поређењу са истим периодом прошле године. Продато је 2.715.008 аутомобила што је за 53.974 аутомобила мање него у првом кварталу 2024. када је продато 2.768.982 аутомобила.
Занимљиво је да када се рачунају новорегистрована возила (у овом периоду) и земаља ЕФТА (Норвешка, Исланд, Швајцарска) и Велике Британије онда је резултат нешто бољи. Пад тржишта је 0,4 одсто, а број продатих аутомобила је достигао 3.382.057 јединица. За тај резултат заслужна је пре свега Велика Британија која је у првом кварталу ове године забележила 580.502 новорегистрована возила што је раст од 6,4 одсто на годишњем нивоу.
Немачка у истом периоду са купљених 664.571 аутомобила бележи пад тржишта од 4,3 одсто. Француска има још лошији резултат - пад тржишта од 7,8 одсто. Купљено је у Француској у прва три месеца ове године 410.085 нових аутомобила. Италијани су купили 444.052 нова аутомобила, али и то је мање за 1,6 одсто.
Укупни пад продаје возила у ЕУ ублажила је осетно Шпанија где је забележен изузетан раст продаје нових аутомобила у овом периоду од 14,1 одсто (279.368).
Да погледамо и неке земље нашег региона. Хрватска је такође забележила пад продаје од 1, 9 одсто (15.143), Мађарска има раст продаје од 3,8 одсто (32.899), Бугарска је на + 0,9 одсто (11.608), Словенија има + 4,9 одсто (14.672).
Нове регистрације аутомобила у ЕУ према извору напајања
Електрични аутомобили
У првом кварталу 2025. продаја нових електричних аутомобила порасла је за 23,9 одсто на 412.997 јединица, заузимајући 15,2% укупног тржишног удела у ЕУ.
Три од четири највећа тржишта у ЕУ, која чине 63% свих регистрација електричних аутомобила, забележила су снажан раст: Немачка (+38,9%), Белгија (+29,9%) и Холандија (+7,9%). Ово је у супротности са Француском која је забележила пад од 6,6%.
У Великој Британији је раст продаје електричних возила чак 42,6 одсто са продатих 120.191 електромобилом. Гледајући земље ЕФТЕ лако закључујемо да тамо електрични аутомобили постају свакодневница. Исланд је забележио невероватан раст продаје од чак 128,7 одсто са купљених 956 возила (велики резултат сразмерно броју становника и не баш повољној клими). Норвежани имају раст продаје електричних аутомобила од 47 одсто (28.623), а Швајцарци од + 3,0 одсто (10.733).
Укупно је у Европи продато у првом кварталу ове године 573.500 електричних возила. Раст 28,1 одсто.
Хибридни аутомобили
Подаци за први квартал 2025. такође показују пораст нових регистрација хибридних аутомобила у ЕУ за 20,7%, подстакнут значајним растом на четири највећа тржишта: У Француској (+47,5%), Шпанији (+36,6%), Италији (+15,3%) и Немачкој (+10,5%). То је довело до 964.108 регистрованих јединица у првом кварталу 2025. године, што представља 35,5% тржишног удела ЕУ.
Плуг-ин хибриди
Регистрације плуг-ин хибридних аутомобила порасле су за 1,1% у првом кварталу 2025, са укупно 207.048 јединица. Ово је првенствено подстакнуто значајним повећањем обима за кључна тржишта као што су Немачка (+41,8%) и Шпанија (+30,7%). Као резултат тога, плуг-ин хибридни аутомобили представљају 7,6% укупних регистрација аутомобила у ЕУ, у односу на 7,4% у истом периоду 2024.
Аутомобили на бензин
До краја првог квартала 2025. године, регистрација аутомобила на бензин је забележила значајан пад од 20,6%, при чему су сва главна тржишта забележила пад. Највећи пад забележила је Француска, где су регистрације пале за 34,1%, а следе Немачка (-26,6%), Италија (-15,8%) и Шпанија (-9,5%).
Са 779.817 до сада регистрованих нових аутомобила, тржишни удео бензинаца је пао на 28,7%, што је пад са 35,5% у истом периоду прошле године.
Аутомобили на дизел
Слично томе, тржиште дизел аутомобила је опало за 27,1%, што је резултирало тржишним уделом за дизел возила од 9,5% у овом кварталу. Укупно гледано, двоцифрени пад је примећен на већини тржишта ЕУ. Продато је 258.728 дизелаша (у истом периоду лане 354.755).