И даље се разматра усклађеност пруге за законима ЕУ
БРИСЕЛ: Европска комисија и даље процењује да ли је пројекат изградње брзе железничке пруге између Београда и Будимпеште у складу са законима Европске уније, изјавила је данас портпаролка Европске комисије Маја Коцијанчич.
"Разматрање усклађеност овог пројекта са ЕУ правилима је у току", рекла је Коцијанчичева.
Пројекат модернизације железнице договорен између Мађарске, Србије и Кине 2013. године већ дуже време налази се под истрагом Европске комисије због могућности нарушавања правила ЕУ о конкурентности.
Пројекат изградње модерне железничке пруге који би путовање између Београда и Будимпеште скратио са 8 на 3 сата узет је као пример кинеских инвестиција у оквиру сарадње Пекинга са 16 централно и источно европских земља.
Брисел узнемирен због сарадње Кине и земаља ЦИЕ
Лондонски Фајненшел тајмс пише данас да земље централне и источне Европе сарадњу са Кином виде као огромну прилику за привредни развој и јачање пријатељства, а да престонице западне Европе на то гледају са подозривошћу.
Док за Мађарску иницијатива "16+1" (Кина + 16 земаља централне и источне Европе) представља "отварање ка истоку", Србија на то гледа као на учвршћивање "поузданог пријатељства", а Пољска описује то као "огромну могућност", наводи ФТ.
Истовремено, у водећим престоницама земаља ЕУ се могу чути доста "заједљиве" критике и бојазан дипломата да Пекинг може да искористи иницијативу да подрије прописе ЕУ, искористивши растуће тензије између источног и западног дела Уније.
Катализатор иницијативе је била способност Кине да финансира и гради путеве, железнице, електране и другу инфраструктуру која је била потребна неким сиромашнијим земљама централне и истоцне Европе, пише британски лист.
Међутим, делокруг деловања те иницијативе је почео да се прелива и у политичке и стратешке области, изазивајући неповерење међу неким западноевропским силама, наводи ФТ.
Питање које су новинари у Бриселу поставили јесте да ли међу тим пословима постоје они који су у сукобу са законима ЕУ и утврђеним односима ЕУ-Кина.
"Формат ''16+1'' надопуњава односе које имају ЕУ и Кина. ЕУ није део тог формата, али учествује као посматрач", изјавила је Коцијанчић.
Она је додала да је улога Европске комисије и Европске службе за спољне послове да "подрже земље чланице које припадају том формату", као и да "помогне усклађивању активности са усаглашеним ЕУ-Кина односима".
Из ЕУ су у више наврата у последњих годину дана изјављивали да се железнички пројекат модернизације 350 км пруге између Будимпеште и Београда за који је кинеска Експорт-импорт банка обезбедила 2, 4 милијарде евра налази "под истрагом" због могућности кршења ЕУ закона о конкурентности када је реч о јавним тендерима за велике трабспортне пројекте.
У Бриселу су наглашавали да су у контакту са националним властима држава које се налазе у оквиру пројекта.
Познаваоци европских закона кажу да је основни фокус истраге Европске комсије на Мађарској, која као земља чланица у потпуности подлеже строгим европским законима о конкурентности.
Истовремено, Србија, као кандидат за чланство, није у пуној обавези када је ЕУ законодавство у питању.
У случају да се докаже кршење ЕУ закона о јавним тендерима казне могу бити новчане и пороцедуре за прекид активности које нарушавају ЕУ законодавство.Ј една од последица такве одлуке ЕУ може бити и нарушавање односе између Брисела и Пекинга.
Изградња брзе железничке пруге између Београда и Будимпеште за Кину представља део пројекта повезивања луке Пиреј са остатком Европе, а у циљу ефикаснијег транспорта кинеског извоза.
Истовремено, деоница брзе пруге између Беогарда и Будимпеште требало би да ослужи као пример да кинеске компаније могу да граде у складу са највишим ЕУ стандардима.