I dalje se razmatra usklađenost pruge za zakonima EU
BRISEL: Evropska komisija i dalje procenjuje da li je projekat izgradnje brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte u skladu sa zakonima Evropske unije, izjavila je danas portparolka Evropske komisije Maja Kocijančič.
"Razmatranje usklađenost ovog projekta sa EU pravilima je u toku", rekla je Kocijančičeva.
Projekat modernizacije železnice dogovoren između Mađarske, Srbije i Kine 2013. godine već duže vreme nalazi se pod istragom Evropske komisije zbog mogućnosti narušavanja pravila EU o konkurentnosti.
Projekat izgradnje moderne železničke pruge koji bi putovanje između Beograda i Budimpešte skratio sa 8 na 3 sata uzet je kao primer kineskih investicija u okviru saradnje Pekinga sa 16 centralno i istočno evropskih zemlja.
Brisel uznemiren zbog saradnje Kine i zemalja CIE
Londonski Fajnenšel tajms piše danas da zemlje centralne i istočne Evrope saradnju sa Kinom vide kao ogromnu priliku za privredni razvoj i jačanje prijateljstva, a da prestonice zapadne Evrope na to gledaju sa podozrivošću.
Dok za Mađarsku inicijativa "16 1" (Kina 16 zemalja centralne i istočne Evrope) predstavlja "otvaranje ka istoku", Srbija na to gleda kao na učvršćivanje "pouzdanog prijateljstva", a Poljska opisuje to kao "ogromnu mogućnost", navodi FT.
Istovremeno, u vodećim prestonicama zemalja EU se mogu čuti dosta "zajedljive" kritike i bojazan diplomata da Peking može da iskoristi inicijativu da podrije propise EU, iskoristivši rastuće tenzije između istočnog i zapadnog dela Unije.
Katalizator inicijative je bila sposobnost Kine da finansira i gradi puteve, železnice, elektrane i drugu infrastrukturu koja je bila potrebna nekim siromašnijim zemljama centralne i istocne Evrope, piše britanski list.
Međutim, delokrug delovanja te inicijative je počeo da se preliva i u političke i strateške oblasti, izazivajući nepoverenje među nekim zapadnoevropskim silama, navodi FT.
Pitanje koje su novinari u Briselu postavili jeste da li među tim poslovima postoje oni koji su u sukobu sa zakonima EU i utvrđenim odnosima EU-Kina.
"Format ''16 1'' nadopunjava odnose koje imaju EU i Kina. EU nije deo tog formata, ali učestvuje kao posmatrač", izjavila je Kocijančić.
Ona je dodala da je uloga Evropske komisije i Evropske službe za spoljne poslove da "podrže zemlje članice koje pripadaju tom formatu", kao i da "pomogne usklađivanju aktivnosti sa usaglašenim EU-Kina odnosima".
Iz EU su u više navrata u poslednjih godinu dana izjavljivali da se železnički projekat modernizacije 350 km pruge između Budimpešte i Beograda za koji je kineska Eksport-import banka obezbedila 2, 4 milijarde evra nalazi "pod istragom" zbog mogućnosti kršenja EU zakona o konkurentnosti kada je reč o javnim tenderima za velike trabsportne projekte.
U Briselu su naglašavali da su u kontaktu sa nacionalnim vlastima država koje se nalaze u okviru projekta.
Poznavaoci evropskih zakona kažu da je osnovni fokus istrage Evropske komsije na Mađarskoj, koja kao zemlja članica u potpunosti podleže strogim evropskim zakonima o konkurentnosti.
Istovremeno, Srbija, kao kandidat za članstvo, nije u punoj obavezi kada je EU zakonodavstvo u pitanju.
U slučaju da se dokaže kršenje EU zakona o javnim tenderima kazne mogu biti novčane i porocedure za prekid aktivnosti koje narušavaju EU zakonodavstvo.J edna od posledica takve odluke EU može biti i narušavanje odnose između Brisela i Pekinga.
Izgradnja brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte za Kinu predstavlja deo projekta povezivanja luke Pirej sa ostatkom Evrope, a u cilju efikasnijeg transporta kineskog izvoza.
Istovremeno, deonica brze pruge između Beogarda i Budimpešte trebalo bi da osluži kao primer da kineske kompanije mogu da grade u skladu sa najvišim EU standardima.