Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

I dalje se razmatra usklađenost pruge za zakonima EU

27.11.2017. 17:21 17:32
Piše:
Foto: Tanjug

BRISEL: Evropska komisija i dalje procenjuje da li je projekat izgradnje brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte u skladu sa zakonima Evropske unije, izjavila je danas portparolka Evropske komisije Maja Kocijančič.

"Razmatranje usklađenost ovog projekta sa EU pravilima je u toku", rekla je Kocijančičeva.



Projekat modernizacije železnice dogovoren između Mađarske, Srbije i Kine 2013. godine već duže vreme nalazi se pod istragom Evropske komisije zbog mogućnosti narušavanja pravila EU o konkurentnosti.



Projekat izgradnje moderne železničke pruge koji bi putovanje između Beograda i Budimpešte skratio sa 8 na 3 sata uzet je kao primer kineskih investicija u okviru saradnje Pekinga sa 16 centralno i istočno evropskih zemlja. 


Brisel uznemiren zbog saradnje Kine i zemalja CIE

Londonski Fajnenšel tajms piše danas da zemlje centralne i istočne Evrope saradnju sa Kinom vide kao ogromnu priliku za privredni razvoj i jačanje prijateljstva, a da prestonice zapadne Evrope na to gledaju sa podozrivošću.



Dok za Mađarsku inicijativa "16 1" (Kina 16 zemalja centralne i istočne Evrope) predstavlja "otvaranje ka istoku", Srbija na to gleda kao na učvršćivanje "pouzdanog prijateljstva", a Poljska opisuje to kao "ogromnu mogućnost", navodi FT.



Istovremeno, u vodećim prestonicama zemalja EU se mogu čuti dosta "zajedljive" kritike i bojazan diplomata da Peking može da iskoristi inicijativu da podrije propise EU, iskoristivši rastuće tenzije između istočnog i zapadnog dela Unije. 



Katalizator inicijative je bila sposobnost Kine da finansira i gradi puteve, železnice, elektrane i drugu infrastrukturu koja je bila potrebna nekim siromašnijim zemljama centralne i istocne Evrope, piše britanski list.



Međutim, delokrug delovanja te inicijative je počeo da se preliva i u političke i strateške oblasti, izazivajući nepoverenje među nekim zapadnoevropskim silama, navodi FT.




Pitanje koje su novinari u Briselu postavili jeste da li među tim poslovima postoje oni koji su u sukobu sa zakonima EU i utvrđenim odnosima EU-Kina.



"Format ''16 1'' nadopunjava odnose koje imaju EU i Kina. EU nije deo tog formata, ali učestvuje kao posmatrač", izjavila je Kocijančić. 



Ona je dodala da je uloga Evropske komisije i Evropske službe za spoljne poslove da "podrže zemlje članice koje pripadaju tom formatu", kao i da "pomogne usklađivanju aktivnosti sa usaglašenim EU-Kina odnosima".



Iz EU su u više navrata u poslednjih godinu dana izjavljivali da se železnički projekat modernizacije 350 km pruge između Budimpešte i Beograda za koji je kineska Eksport-import banka obezbedila 2, 4 milijarde evra nalazi "pod istragom" zbog mogućnosti kršenja EU zakona o konkurentnosti kada je reč o javnim tenderima za velike trabsportne projekte.



U Briselu su naglašavali da su u kontaktu sa nacionalnim vlastima država koje se nalaze u okviru projekta.



Poznavaoci evropskih zakona kažu da je osnovni fokus istrage Evropske komsije na Mađarskoj, koja kao zemlja članica u potpunosti podleže strogim evropskim zakonima o konkurentnosti.



Istovremeno, Srbija, kao kandidat za članstvo, nije u punoj obavezi kada je EU zakonodavstvo u pitanju.



U slučaju da se dokaže kršenje EU zakona o javnim tenderima kazne mogu biti novčane i porocedure za prekid aktivnosti koje narušavaju EU zakonodavstvo.J edna od posledica takve odluke EU može biti i narušavanje odnose između Brisela i Pekinga.



Izgradnja brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte za Kinu predstavlja deo projekta povezivanja luke Pirej sa ostatkom Evrope, a u cilju efikasnijeg transporta kineskog izvoza.



Istovremeno, deonica brze pruge između Beogarda i Budimpešte trebalo bi da osluži kao primer da kineske kompanije mogu da grade u skladu sa najvišim EU standardima.

Piše:
Pošaljite komentar
Orban: Od danas tender za prugu Budimpešta-Beograd

Orban: Od danas tender za prugu Budimpešta-Beograd

27.11.2017. 11:24 11:26