Ковин без аутобуског превоза ка селима
КОВИН: Пуна три месеца у ковинској општини нема аутобуског превоза према селима. У последњих пола века Ковин није имао неповољнију ситуацију у јавном превозу него што је то сада случај, гледано са позиције аутобуске повезаности Ковина са осталим насељима у општини.
Од 1. јула укинуте су све аутобуске линије према селима, јер је превознику „Ласта“ истекао уговор, који није обновљен, како је више пута помињано, због нерентабилности.
Путници се сналазе користећи линијске таксије, а ситуација је нешто повољнија само за ђаке, од како је почела школска година. Преко јавних набавки са неколико регистрованих превозника потписани су уговори о превозу ученика ка свим правцима из општине Ковин. Овај превоз не могу да користе и одрасли путници, јер није регистрован као јавни превоз.
Ситуација је нешто стабилнија према путном правцу Ковин-Панчево-Београд и Ковин - Смедерево, коју је пре нешто више од годину дана, од „Југопревоза Ковин“ преузео превозник из Београда, „Ауто Кодекс“. Са 14 дневних полазака и добрим аутобусима успева да задовољи потребе мештана, а како смо сазнали, размишљају да, можда, повећају број полазака. Још је то далеко од двадесетак полазака колико је некад имала локална фирма „Козара“, али је ипак квалитетом услуга ситуација много повољнија, него пре годину дана.
Криза у превозу практично је почела пре четири године када је синдикат запослених у „Југопревозу“ Ковин ушао у штрајк и обуставио све услуге, захтевајући исплате заосталих зарада и боље услове рада. Тадашња председница општине, др Гордана Зорић, постигла је договор са превозником „Ласта“ из Смедерева, да преузме локалне линије према селима, с тим да тај уговор траје шест месеци, да се види како ће се саобраћај регулисати. Уговори су обнављани све до јула ове године.
Приватни превозник „Југопревоз“ Ковин задржао је те 2013. године регионалне правце према Београду и Смедереву, отпустивши истовремено 40 радника и ангажујући по привременим уговорима возаче који су одржавали превоз. Међутим, с обзиром на стање возног парка и аутобусе који су били потпуно неадекватни и небезбедни, власници „Југопревоза“ ипак одлучују да одустану од превоза и линије уступе другима. Договор о уступању регистрованих полазака постигнут је са предузећем „Ауто кодекс“ из Београда. То је знатно поправило квалитет услуга, али проблеми путника се нису ту и зауставили.
Профитирају таксисти
У овој ситуацији једини који се не жале су приватни линијски такси превозници. Они су све време трн у оку аутобуским превозницима који тврде да су због њих пословали са губитком, јер им одвлаче путнике.Иако већина њих ради са уредно пријављеном фирмом, још увек има и дивљих таксија, који нарочито сметају регистрованим аутобуским и комби превозницима, но, нема изгледа да ће се у скорије време њима стати на пут, тврде регистровани превозници.
Већински власници АД „Југопревоз Ковин“ са нешто мање од 52 одсто деоница, породица Ранковић из Ковина, због тешке ситуације у фирми отворила је стечајни поступак над предузећем. Како је преузевши већински пакет акција у својевременој приватизацији „Југопревоза”, породица Ранковић преузела и газдовање аутобуском станицом у Ковину, тако је после отварања стечаја, затворена станица за услуге путницима.
„Ауто кодекс“ сада користи једну просторију у згради станице, али су сви други шалтери затворени. Путници не могу купити карту нити добити информацију о поласцима, осим код службеног лица „Ауто кодекса” уколико је он тог тренутка слободан или уколико знају број мобилног телефона.
У покушају да дођемо до подробнијих информација сазнали смо једино да се тражи начин да се обезбеди међумесни саобраћај који је у директној надлежности локалне самоуправе, а што се аутобуске станице тиче, она ће морати да сачека завршетак стечајног поступка. Путници су упућени на возаче и кондуктере за све информације. Како су нам рекли у „Ауто кодексу“, формално је са општинском влашћу договор потигнут, преузеће се и линије према селима у ковинској општини, али се за коначни договор чекају дозволе из надлежног министарства и потом и потврда и одлука Скупштине општине. Можда превоз поново почне да функционише према селима ковинске општине у другој половини октобра, процењују у „Ауто кодексу”.
Виолета Живков