Мали бизнис купује на лизинг, а грађани пазаре на кредит
Глобална криза код нас је у финансијском сектору највише погодила лизинг компаније.
Али изгледа да је опоравак на видику. Асоцијација лизинг компанија Србије похвалила се недавно да су у првом полугођу ове године забалежили раст: укупна вредност закључених уговора порасла је за 38 милиона, или 27,1 одсто у односу на исти период лане.
У Лизинг асоцијацији Србије кажу да је у поменутом периоду највећи раст забележио сектор путничких возила – 22 милиона евра. Истовремено, у области свих врста комерцијалних возила он је 17 милиона евра. Компаније се све више одлучују и за лизинг пословног простора, односно некретнина, и ту је раст два милиона евра. Корисници су углавном правна лица и предузетници, а грађани врло мало.
„Највеће интересовање влада за возила. Тај део је тежак 143 милиона евра. За лизинг се највише интересују мала и средња предузећа, и то из области саобраћаја, информисања, прерађивачке индустрије те трговине и на велико и на мало. Само делатност саобраћаја и информисања је током прве половине 2017. обезбедила возила и друге опреме путем лизинга у вредности од 55 милиона евра“, каже генерална секретарка Асоцијације лизинг компанија Србије Теодора Миленковић.
Кредитни биро Удружења банака Србије прати и рад лизинг компанија. Концем јула имали су 3.355 регистрованих корисника. У доцњи је било само 88 уговора. Бољи од корисника лизинга били су само грађани код отплате кредита, с доцњом од 5,9 одсто. Правних лица је било у доцњи 13,5 одсто а предузетника 0,1 одсто више за све за банкарске кредите.
За лизинг се у Србији углавном одлучују компаније и предузетници. Грађани радије бирају кредит, и то динарски.
„Процедура код набавке опреме и возила путем лизинга је далеко једноставнија него код кредита. Све што је дато на лизинг, остаје у власништву компаније која је то обезбедила. Зато код лизинг кућа нема залога, хипотека. То је за привреднике велика погодност. Привредницима то посебно одговара јер на лизинг могу да набаве основна средства као што су машине и слична орпема. Истовремено, тако сачувају кредитну способност, односно код банака се задуже за обртна средства и кредит добију уз хипотеку или залогу“, објашњава Марко Велбл из Асоцијације.
Велбл наглашава да има нових пројеката модернизације, и то је покренуло ту област финансирања. Трећина пословања лизинг кућа иде за путничка возила, друга трећина за комерцијална, а остатак на опрему, машине и слично. По томе се Србија нимало не разликује од већине земаља Европске уније.
Шта чека оне који ће ових дана закуцати на врата лизинг кућа? За суму до 10.000 евра могу рачунати на отплату од пет година, а потребно је учешће од 20 одсто. Лизинг накнада је од један до 1,5 одсто. По томе су те куће бар дупло повљније до банака. Годишња лизинг камата је између 4,5 и пет процената. Возило, опрема и слично што је дато на лизинг остаје у власништву лизинг компаније до краја отплате. Након тога прелази у својину корисника, и то уз симболичну накнаду од неколико евра. Динарских понуда нема, или је камата 24 одсто, што онима који ће ући у ове аранжмане не одговара. Ако динар буде стабилан и наредних година, вероватно ће се и то променити.
Д. Вујошевић