Сива економија годишње поједе по два моста
– Србија годишње само због сиве економије у друмском транспорту губи више од 100 милиона евра, што је огромна цифра, и сузбијање сиве економије у тој области је од пресудног
значаја за већу безбедност путника и робе – изјавила је министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић Тањугу. – Тих 100 милиона евра су, на пример, два моста Братунац–Љубовија... На иницијативу превозника путника и терета формирали смо Радну групу и у претходних месец дана анализирали стање и предложили одређене препоруке и мере у сарадњи с осталим ресорним министарствима и то ћемо ставити на седницу Владе.
Она је додала да је суштина препорука и мера које је Радна група дала управо да се уреди стање у тој области јер се дешава да велики број превозника није регистрован или тај посао обављају физичка лица.
Зорана Михајловић је нагласила да треба да се омогући превозницима да набављају аутобусе који се производе у Србији, у сарадњи с Министарством привреде, да се реши проблем нелегалног превоза у путничким аутомобилима, односно комби возилима који по закону не може да се обавља...
– Циљ је да све оно што је нелегално пробамо да вратимо у легалне токове и уколико је могуће, да забранимо да одређени појединци то раде. То буyету Србије може донети новац, али то доноси и озбиљан напредак свим транспортним компанијама које се баве превозом путника и робе јер су они тренутно на губитку – указала је министарка.
Она је навела да је 2013. године губитак у друмском саобраћају био 250 милиона евра, а укупан приход који су приказали милијарду и по евра.
– То показује да је у друмском превозу и превозу путника и робе велики новац, а то мора да има своје критеријуме, свој систем и на тај начин мора да се спречи нелојална конкуренција – казала је Зорана Михајловић.
Генерални директор Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорт” Горан Алексић рекао је да је Радна група за борбу против сиве економије у области превоза у друмском саобраћају формирана на иницијативу потпредседнице Владе Зоране Михајловић и да је анализирала узроке и предложила мере за смањење сиве економије у тој области, међу којима је усвајање новог закона о превозу путника у друмском саобраћају.
– Решавања проблема изузетно је битно за привреду и у складу с другим законима очекујемо да се реше проблеми које су пре свега у интересу путника, привреде и сузбијања сиве економије – рекао је Алексић.
Он је казао да се ускоро очекује, пре свега нови закон о превозу путника, а од велике важности је смањењење ПДВ-а у јавном линијском превозу путника на десет одсто, што је пракса у свим европским земљама, да се задржи или повећа ниво акциза на гориво у друмском саобраћају, али и да се превоз путника, односно одлазак и долазак на посао, плаћа по рачуноводственој документацији, односно да се признају фактуре или карте и да се то плаћа путницима.
Е. Дн.
Легални превозници губитници
Алексић је указао на то да је услед сиве економије губитак државе више од 100 милиона евра, губитак легалне привреде преко 230 милиона евра, а један од разлога за проблеме су и непоштовање закона, односно велике обавезе према држави које у јавном међуградском саобраћају износе више од 50 динара по километру.
– Установили смо да је врома велики проблем утаја прихода, нелегалан рад, сива економија и незаконито поступање, а све то је последица крајње неуређених односа и некординисаних активности који су функционисали последњих 15 година – казао је Алексић.