Јене Јандо: И Барток и фолк
Јене Јандо, једно од најпознатијих пијанистичких имена данашњице, наступио је на управо завршеним Новосадским музичким свечаностима, свирајући Бартока са такође чувеним ансамблом Мужикаши,
који негују баштину традиционалне мађарске народне музике. На питање да ли му је, као уметнику који је од детињства научен да чита из нота и да композиције изводи тако како је то одредио композитор, било тешко да се навикне на импровизације, Јандо је одговорио да Мужикаши на концертима заправо и не импровизују све време.
- Истина, они изводе изворну народну музику коју карактерише импровизација, али их изводе из записа Бартока и Кодаља. Дакле, постоји нотни запис њихових деоница. Но, мени њихова импровизација уопште не омета. Штавише, лично много ценим тај њихов „музички тренутак”, јер се заправо ту крије суштина народне музике: у слободи извођача. На концертима ја изводим Бартокове и Кодаљеве већ обрађене народне мелодије, на чистом, темперованом клавиру, а Мужикаши њихове аутентичне верзије на народним инструментима. На тај начин, извођењем Бартока и оригиналне мелодије од којих су настале те композиције, народну музику можемо да приближимо и публици која има изузетно префињен укус.
* Но, да ли сада, када са Мужикашима публика добија увид у то каква је била права аутентична мађарска народна музика, уопште има смисла да се на концертном подијуму изводе Бартокове обраде тих мелодија?
- Наравно. Барток је један од највећих генија ЏЏ века. Дакле, његова музика је неизбежна. У ствари, мени су од композитора ЏЏ века Стравински и Барток два највећа уметника. Када су Барток и Кодаљ открили и почели да скупљају народне песме, желели су да их прикажу и градској публици. Зато су клавирску пратњу обогатили модерним хармонијама, а мелодије народних песама преписали за клавир, односно њихово извођење доделили оперским певачима. То им је био једини начин да градском становништву приближе народну уметност.
* У ранијем периоду су Мужикаши, поред мађарске музике, свирали и yез, као и музику Келта и Јевреја. На фестивалу Сигет су чак свирали заједно и са једним америчким алтернативним рок саставом...
- Када су Мужикаши почели да свирају, још није постојао појам њорлд мусиц, а данас се већ у ту категорију убраја и аутентична народна музика. Дакле, према данашњој међународно признатој дефиницији, свака музика може да буде „светска музика” која се на неки начин везује за народну музику. Ако имаш шта да кажеш и зато мешаш музичке стилове, онда је то у реду. Међутим, ако то радиш искључиво због моде и новца, онда је то неприхватљиво.
* Не цените нарочито world мусиц?
- То је, по мени, чисто комерцијална категорија. Она је измишљена искључиво зато да би и прогресивна народна музика, као и музика која се базира на употреби народне музике, могла да нађе своје место на тржишту. Имаш фантастичног афричког певача и музичара. Он је најбољи у ономе што ради, али проблем настаје када своју уметност продаје ако поред свог гласа дода бас гитару, два синтисајзера, бубњеве и три девојке које играју око њега. И Мужикашима је пре неколико година њихов продуцент, Џо Бојд, понудио тако нешто: „Хајде да вам преведемо текстове народних песама, а ви покушајте да их певате на енглеском; и немојте да користите контрабас, замените га са бас гитаром. Додаћемо вам бубњеве и девојке, и тако ћете за годину дана већ сигурно моћи да наступате у Ројал Фестивал Холу.” Они су то, наравно, одбили. Међутим, за свега неколико година, без девојака и бас гитаре, успели су да оду у Ројал Фестивал Хол.
Ана Девић