СТИЛ КОЈИ ЈЕ ОБЕЛЕЖИО ПРВУ ПОЛОВИНУ 20. ВЕКА
УМЕТНОСТ КОЈА ЈЕ ПРОМЕНИЛА ИЗГЛЕД СВЕТА Век гламура и сјаја арт декоа
Догодине се навршава 100 година од када је арт деко добио име и то накнадно, јер је овај стил настао раније а обележио је време у примењеним уметностима и архитектури између две највеће катастрофе у двадесетом веку - Првог и Другог светског рата.
Дао је печат Европи, Америци па скоро и целом свету те се може рећи да се радило о једном од првих истински интернационалних стилова. Утицао је на дизајн зграда, намештаја, накита, моде, аутомобила, бродова, али и свакодневних предмета као што су и данас код нас препознатљиви радио-апарати. Оно што се на нашем тржишту антиквитета, по антикварницама или пијацама продаје под „фирмом” арт декоа само је, у ставари, бледа сенка онога што је, на пример, у Паризу означено као тај стил.
Име је добио после светске изложбе у Паризу 1925, године која је организована под називом “Exposition Internationale des Arts et Décoratifs Industriels Modernes“ , мада предмети креирани у овом стилу настају већ крајем Великог рата 1918. па и раније.
За разлику од ранијег „колеге” арт нувоа (југендстил, сецесија), арт деко није имао филозофску основу – био је чисто декоративан
У суштини, настао је под утицајем неколико главних уметничких праваца с почетка 20. века. Ту су геометријске форме кубизма, има конструктивизма и футуризма, супрематизам утиче на централну Европу и њене дизајнере, а наслања се на арт нуво и бечку сецесију. Његове веома интензивне боје можда потичу од париског фовизма. Арт деко је позајмљивао и из јапанске, кинеске и египатске уметности, као и из класичне антике. Отривање Тутанкамонове гробнице и њен утицај на арт деко један је од примера за то. Међутим, за разлику од ранијег „колеге” арт нувоа(југендстил, сецесија) , арт деко није имао филозофску основу – био је чисто декоративан.
Париска варијанта овог стила је повезана с луксузом и модерношћу; комбинован је веома скуп материјал и изузетно мајсторство у модернистичким формама. Ништа није било јефтино у арт декоу: комади намештаја укључивали су уметке од слонове кости и сребра, а комади накита комбинацију дијаманата с платином, жадом и другим драгоценим материјалима.
Париске робне куће и модни дизајнери одиграли су важну улогу у развоју арт декоа попут произвођача пртљага „Луја Витона”, фирме „Кристофл”, произвођача стакла Ренеа Лалика, и драгуљаре Луја Картијеа и Бушерона, који су почели дизајнирати производе у модернијим стиловима. Почевши од 1900. године, робне куће су ангажовале декоративне уметнике да раде у својим студијима дизајна.
Француски арт деко обележили су дизајнер намештаја и ентеријера Емил-Жак Рулман, Ромен де Тиртоф, уметник и дизајнер познат под псеудонимом Ерте, чувени дизајнер керамике Шарл Шато, Теодор Дипа… Никако се не сме заборавити ни генијални мајстор стакла Морис Марино.
Краљевина СХС на Париској изложби
Један од најзначајнијих представникa арт декоа у Србији је Душан Јанковић (1894–1950). Радио је ентеријер, како у Француској тако и у Београду, креирао појединачнe комадe намештаја и тепихе…
Крајем 1924, Душан Јанковић је позван да учествује у припремама за учешће Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца управо на Париској изложби 1925. по којој је арт деко и добио име, где је за наш павиљон декорисао такозвани Шумадијски трем.
Осим у Паризу, врхунска дела арт декоа настала су и у централној Европи, пре свега у Аустрији и Чехословачкој, где се тај стил само надовезао на бечку сецесију. Тонет прави намештај у духу арт декоа, врхунска керамика настаје у мануфактури „Голдшајдер”, „Винер веркштет” се укључује, Дагоберт Пеше, Јозеф Хофман, Јидрих Халабала и многи други врхунски уметници и дизајнери стварају ремек-дела арт декоа... Немачка се прикључује паралелно с „Баухаус” школом. Италијански уметници, с Ђоом Понтијем на челу, такође остављају свој печат.
Тај стил је преживео Велику депресију раних тридесетих година, али га је Други светски рат докрајчио. Популармност му је пала током касних четрдесетих. Рат је звршен, а арт деко је доживљаван као претерано разметљив за време кад се још видају дубоке ратне ране. Прво оживљавање интересовања за арт деко догодило се шездесетих година прошлог века – које се поклапало с утицајем покрета на поп-арт – а онда поново осамдесетих, у складу са све већим интересовањем за графички дизајн.
Дејан Урошевић