ОД ЈУЛА 2024. Сви нови аутомобили мораће да имају црну кутију
Црна кутија се већ деценијама уграђује у авионе, а од 7. јула 2024. таква контролна кутија ће бити обавезна и у свим новим аутомобилима.
Систем трајно бележи податке о возилу, али их чува само када се пређе одређени праг активације. Ако сензори открију несрећу, на пример, или ако контролна јединица аутомобила сигнализира да је судар неизбежан. Снимци су врло кратки: 5 секунди пре и 300 милисекунди након несреће.
Неколико фактора може да подстакне снимање.
Између осталог, промена брзине за више од 8 км/х унутар 150 милисекунди, активација затезача сигурносних појасева, детонација ваздушних јастука, активација активног поклопца мотора (ако су аутомобили опремљени тим системом) и задњи судар, пише немачки Аутоклуб (АДАЦ).
ЕДР је обично део управљачког модула ваздушног јастука, с обзиром на то да ионако преноси информације сензора убрзања. Подаци се чувају само локално у возилу, дакле не смеју да буду доступни путем онлајн везе.
Подаци могу да се очитају путем интерфејса уграђене дијагностике (ОБД) или путем управљачке јединице ваздушног јастука ако је ОБД уништен у несрећи. Подаци који се чувају су брзина вожње, положај папучице гаса, број обртаја мотора, активност АБС-а и контроле стабилности, као и угао управљања.
У случају несреће, између осталог се бележе промене у уздужној и бочној брзини, статус сигурносних појасева возача и сувозача, светло упозорења ваздушних јастука и време активирања ваздушних јастука, наводи Ревија ХАК.
ЕДР подаци се обично читају по налогу судије или државног тужилаштва. Затим се упућује вештак да разјасни несрећу. Возач не мора увек то да одобри. Али може се догодити да интерес кривичног гоњења превлада над интересом заштите личних података.
То може да буде случај, на пример, ако је потребно разјаснити како је дошло до несреће с тешким повредама и/или смртно страдалим особама.
K1/telegraf.rs