КАКО ДА РЕАГУЈЕТЕ НА УВРЕДУ? Фројдовом техником 3 огледала лако се кроти агресија
Године 1895, чувени психијатар Сигмунд Фројд записао је у свом дневнику: "Када ме пацијент увреди, знам да смо на правом путу."
Оснивач психоанализе открио је да иза сваког понижења и сваке увреде лежи пројекција - несвесни покушај особе да се ослободи својих недостатака приписујући их вама.
Савремена истраживања (Journal of Personality and Social Psychology, 2022) потврђују да је 83 одсто увреда огледало душе оног који вређа, а не ваших правих квалитета.
Метода 3 огледала је прилагођена техника из Фројдове клиничке праксе за свакодневну комуникацију.
1. Огледало тишине
Шта да урадите: Након увреде, задржите 4-5 секунди ледене тишине, гледајући у мост носа особе која вређа.
Зашто функционише: Неуронаучници са Универзитета у Калифорнији открили су да таква пауза активира амигдалу у љутом човеку, изазивајући примарни страх од "нечитљиве“ реакције.
Студија случаја: Клијенткиња је испричала како је њен шеф викао: "Ниси способна ни за шта!" У глави је избројала до пет, а затим је мирно упитала: "Да ли вам ово стварно смета?" Менаџер је био збуњен и извинио се.
2. Огледало питања
Кључна фраза: "Питам се зашто вам је ово толико важно?"
Психолошки механизам: Питање помера фокус са ваше личности на мотиве бесне особе. Према истраживањима (Social Cognitive and Affective Neuroscience), то изазива когнитивну дисонанцу код "агресора".
Како користити: За фразу "Изгледаш ужасно!" реците: "Питам се зашто ти смета мој изглед?"
Сазнајте која реч је према Фројду најефикаснија када вас неко вређа.
3. Огледало тумачења
Претворите увреду у дијагнозу: "Изгледа да сте заиста љути због [квалитета] који не прихватате у себи.“
Зашто је ефикасан: Студије сукоба показују да тачна интерпретација мотива смањује агресију за 68 одсто.
Важно: Реците то са благом тугом, а не са бесом.
Зашто делује боље од контраагресије?
Експеримент Харвардске пословне школе (2023): Када су жртве користиле метод огледала, 89 одсто особа које врше агресију:
• Или су се извинили
• Или су изгубили интересовање за даље нападе
• Или су (у 12% случајева) признали личне проблеме.
Тренинг
Сетите се последње увреде упућене вама.
Раставите је према следећем дијаграму:
Који квалитет вам је приписао "агресор"?
Ко би из његовог круга могао имати овај квалитет?
Како бисте ово преформулисали као "дијагнозу"?
Пример: Увреда: "Сувише си спор!"
Анализа: Квалитет: спорост
Извор: Можда су га грдили због овога као дете.
Дијагноза: "Видим да се нервирате када други не одговарају вашем темпу.“
Фројд је био у праву: увреда је крик душе заглављене у прошлим траумама. Ваше огледало није оружје, већ оруђе лечења за вас обоје.
Покушајте данас да користите бар једно "огледало“ и пратите реакцију. Можда ћете у "агресору" видети... свој одраз.