TEMA DNEVNIKA Srem dobija još jedan aerodrom IZ RUME ĆE PONOVO LETETI AVIONI
Ukoliko pregovori Vlade Repubilike Srbije i potencijalnog investitora urode plodom Ruma, kao važno saobraćajno čvorište, bi mogla da dobije sportsko - vazduhoplovni kompleks, južno od pruge Beograd-Šid i zapadno od Ulice Vladimira Nazora, odnosno u blizini azila za pse.
Naime odbornici Skupštine opštine Ruma, na nedavno održanoj sednici, usvojili su predlog odluke o izmeni i dopuni plana detaljne regulacije radne zone Jug-2, čime se menjaju namene površina kako bi se razgraničilo državno i privatno zemljište. Kako je navedeno u dokumentu cilj je da se stvore preduslovi za razgraničenje državnog i privatnog zemljišta radi realizacije planiranih sadržaja za koje postoji državni interes.
Granica izmena i dopuna plana detaljne regulacije Radne zone „Jug - 2” u Rumi obuhvata postojeće blokove radne zone i to 7, 8, 9 i deo bloka 1, dok granica izmena i dopuna plana obuhvata prostor od 100,14 hektara. U bloku 9, osim sportskog aerodroma planirani su dopunski i prateći sadržaji i uređenje vazduhoplovnog kompleksa, dok se u preostalim blokovima planiraju sportsko-rekreativni i turističko ugostiteljski kompleksi.
Predsednik SO Ruma Stevan Kovačević je nakon sednice Skupštine nagovestio da je ta investicija od državnog interesa.
- Radna zona „Jug-2“ je na neki način bila zapostavljena i zanemarena, međutim postoji izuzetno ozbiljno interesovanje jednog investitora koji je u pregovorima ne sa Opštinom već sa Vladom Srbije - istakao je Kovačević. - Da bi se ta investicija ostvarila neophodno je da se urade promene planske regulacije i mi smo odluku doneli da bismo otvorili mogućnost da bi se ti pregovori nastavili. Ukoliko se ta investicija ostvari biće veoma značajna, dalje detalje ne bih iznosio jer pregovore vodi Vlada Republie Srbije sa zainteresovanim investitorom, koji su veoma raspoloženi i koji žele da u što kraćem roku tu investiciju realizuju. Kada bude realizovana biće svakakao značajna za Opštinu Ruma i definitovno će učvrstiti Opštinu Ruma kao najznajniju saobraćajnu tačku u Srbiji.
U Rumi je već 1929. godine pred 5.000 gledalaca održan prvi aero-miting na kome je između ostalog i po prvi put prikazana upotreba padobrana. Rumski aerodrom su 1933. godine projektovali francuski inženjeri, a na njemu je pre i posle rata postojao i aero-klub.
Krajem 1944. godine aerodrom je osposobljen i sa njega su vršena dejstva borbenih jedinica ratnog vazduhoplovstva za vreme proboja Sremskog fronta. Na rumskom aerodromu je 9. decembra 1944. formiran 423. vazduhoplovni jurišni puk. U svom sastavu puk je imao tri eskadrile naoružane jurišnim avionima IL-2. Prvi ratni zadatak puk je izvršio 19. januara 1945. godine.
U dokumentu među izmenama se navodi da je u okviru sportsko-rekreativnog kompleka moguća izgradnja golf terena, mini golf i teniskih terena (otvoreni i zatvoreni), terena za skvoš, karting centra, kao i pratećih i pomoćnih objekata. U okviru turističko-ugostiteljskog kompleksa moguća je izgradnja glamping centara, hotela sa četiri zvezdice, avantura parka za decu, restorana, rent-a-kar agenicije, benzinske stanice.
Pored puta u blizini Rume, 500 metara od auto-puta Beograd–Zagreb, postavljeno je avionsko krilo kao svojevrsni spomenik prvoj Saveznoj pilotskoj školi, koje je decenijama simbol južnog dela grada. „Plavo krilo”, spomenik istoriji vazduhoplovstva u Rumi, obnovljen je 2008. godine, a kako kažu Rumljani, najzaslužniji za to je Stevan Popov (1947-2015), legendarni i verovatno najcenjeniji pilot na ovim prostorima.
Vazduhoplovni kompleks sadržao bi poletno-sletnu stazu (asfaltnu i travnatu), centar poslovne avijacije, odnosno radionice za održavanje poslovnih i sportskih aviona, hangare (za parkiranje aviona, servis, remont, farbaru, obnovu enterijera i terminal poslovne avijacije. Potom centar za obuku vazduhoplovnog osoblja (pilotsku školu i školu za vazduhoplovno-tehničko-osoblje, centar za simulatore), logistički centar (kargo centar sa pratećim carinskim službama), proizvodni deo (proizvodnja, odnosno sklapanje vazduhoplova, motora, električnih motora i baterija, proizvodnja dronova), sportske sadržaji (padobranski, jedriličarski i centar za modelarstvo i maketarstvo), kao i vazduhoplovni muzej sa centrom za restauraciju starih vazduhoplova.
Inače u Rumi je jedno vreme radila Savezna pilotska škola koja je 1948. godine preseljena iz Zagreba u Rumu, a u kojoj su se školovali piloti iz cele Jugoslavije. Škola je rasformirana 1954. godine, a deo kadrova i aviona preseljen u Vršac.
Silvia Kovač
Vazdušne luke u planu razvoja Vojvodine
Kada je reč vazdušnom saobraćaju, povećanje pristupačnosti i integracija u vazduhoplovni sistem Srbije ali Evrope, jedan od ciljeva regionalnog razvoja Vojvodine. Kao civilni aerodromi opšteg tipa planirani su Novi Sad - Čenej, Vršac i Subotica, koji će biti čvorište u regionalnom sistemu vazdušnih luka, prvenstveno za putnički saobraćaj, čarter letove manjih avio kompanija. Kako je objašnjeno, u svetlu prenamene i restruktuiranja vojnih aerodroma u Somboru i Beloj Crkvi, pod upravom Ministarstva odbrane, neophodno je te vazdušne terminale planirati u mreži perspektivnih aerodroma mešovite (opšte/sportske) namene. Planiranu mrežu objekata vazdušnog saobraćaja upotpunjuju sportski aerodromi u Zrenjaninu (Ečka), Kikindi (Drakslerov salaš), Pančevu (Utva), Sremskoj Mitrovici (Veliki Radinci), Belaoj Crkvi (Češko Selo), Kovinu, Bečeju (Fantast), Novi Bečej (Bočar), Ruma, kao i na drugim mestima, gde postoje mogućnosti, zainteresovanost i ekonomska opravdanost.