Šest meseci za proširenje kolovoza ka Bezdanu
SOMBOR: 3. jula otpočelo izvođenje radova na pojačanom održavanju državnog puta između Sombora i Bezdana, odnosno na njegovom proširenju
Decenijsko stremljenje svih somborskih vlasti je bilo da prenamenom odavno postojećeg, isključivo putničkog, graničnog prelaza sa Mađarskom, Bačkog Brega, u prelaz koji bi prihvatao i najveće kamione i terete, izvuče ovo nekada značajno saobraćajno čvorište, a danas transportno „slepo crevo“, iz senke Subotice koja zahvaljujući Koridoru 10 beleži neprestan rast i ekonomski prosperitet. Naravno, ova nadanja nisu uvek zavisila isključivo od, prvobitno jugoslovenske, a potom i srpske strane, bila je neophodna i volja susedne Mađarske, koja se konačno pokazala pre nepune decenije. Tada su kao zainteresovane lokalne samouprave Sombor i mađarska varoš Baja konkurisale na jedan od poziva za finansiranje prekogranične saradnje od strane Evropske unije.
Tako je 2011. godine, tada samo na papiru, započet EU projekat stvaranja preduslova za proširenje graničnog prelaza Bački Breg-Santovo, za šta je bilo neophodno i proširenje saobraćajnice koja spaja Sombor sa graničnom crtom, putem koji vodi preko Bezdana, kao svojevrsne raskrsnice ka prelazu sa Mađarskom, ali i prelazom Batina, koji mostom na Dunavu spaja Srbiju i Hrvatsku.
Ovih dana se rezultati dugogogdišnjeg rada na projektu konačno vide i na terenu, pošto je na osnovu ugovora potpisanog 3. jula otpočelo izvođenje radova na pojačanom održavanju državnog puta između Sombora i Bezdana, odnosno na njegovom proširenju. Pojačano održavanje državne saobraćajnice između Sombora i Bezdana je deo prekograničnog projekta Mađarske i Srbije, koji se većim delom sufinansira iz buyeta Evropske unije. Radovi, koji bi prema preuzetim obavezama izvođača trebali da budu gotovi za šest meseci podrazumevaju proširenje puta i novi asfalt duž cele deonice od izlaza iz Sombora do ulaza u Bezdan.
Gradski obilazni prsten
Grad Sombor je početkom maja ove godine, u okviru istog IPA projekta Sombor - Baja 2, takođe objavio javnu nabavku za pojačano održavanje deonice od Apatinskog puta do Šikarskog puta. Ova saobraćajnica, čiji se izvođač očekuje ovih dana, bila bi novi deo prstena, u saobraćajnom lancu - obilaznici oko Sombora, čime bi se dodatno rasteretile ulice same varoši, ali i ubrzao tranzit u ovom delu Bačke.
Javnu nabavku spovelo je JP „Putevi Srbije”, a vrednost ugovora je 314.857,356 dinara, odnosno oko 2,67 miliona evra, a ugovor je dodeljen preduzeću „Vojput” d.o.o. iz Subotice, koje će na trasi postaviti i novu saobraćajnu signalizaciju. Rekonstrukcijom puta od Sombora do Bezdana konačno će se stvoriti uslovi za bezbednije putovanje prema državnoj granici sa Mađarskom i Hrvatskom, kao i preduslov da se od Bezdana nastavi rekonstrukcija puta do same granice sa Mađarskom, ali i moguću izgradnju obilaznica oko Bezdana, Koluta i Bačkog Brega, te
konačne prekategorizacije graničnog prelaza iz putničkog u teretni za vozila do 12 tona, što je davnašnja želja somborske lokalne samouprave.
Dok se čekalo na realizaciju celog projekta kojem bi kruna trebala da bude konačna prekategorizacija prelaza Bački Breg u teretni, u blizini Sombora, tačnije kod najmanjeg sela ovdašnjeg atara Rastine, otvoren je još jedan granični prelaz sa Mađarskom kojim takođe mogu da se služe samo vozači putničkih vozila. Poput prelaza Bajmok i Bački vinogradi u subotičkom ataru i prelaz Rastina-Gara otvoren je samo od sedam do 19 sati, ali i sa tim radnim vremenom pre svega Somborcima i žiteljima prekoranične Baje odlično posluži ne samo za skraćivanje puta, već i izbegavanje letnjih gužvi, kada kolone turista eskiviraju zastoje koji se stvaraju na subotičkim prelazima Horgoš i Kelebija.
M. Miljenović