Posebni "fića" šest decenija u voznom stanju
BEČEJ: Poslednja smotra starovremenskih vozila u Bečeju imala je i starijih i lepših automobila od modela „fijat 600 multipla“, ali je oldatajmer iz 1960. godine sa zarđalom karoserijom privukao posebnu pažnju posetilaca. Igrom slučaja, na smotri je bilo izloženo dvadesetak modela automobilskog giganta iz Torina, najviše „fića“, neki kao da su sa proizvodne trake sišli, ali model „multipla“ su svi zapazili.
- Ovaj model je proizveden, za tržište SAD, u nemačkoj fabrici JAGTS, preteči NSU-a, a ja sam ga nabavio u Hjustonu. Originalni motor imao je snagu 600 kubika, ugradio sam motor od 1000 kubika i dobro ga podnosi. Ovo što je ostalo od boje je originalna, kao i rđa. Dok ga vozim neću ga farbati, a ako ga budem „šminkao“, završiće u garaži ili nekom muzeju - rekao nam je vlasnik Dejan Deki iz Novog Sada, koji ima prebivalište i u Ljubljani, pa je tamo i registrovao vozilo.
Ovakvi modeli „produženog fiće“ proizvodili su se u Torinu i fabrikama po Evropi od 1955. do 1967. godine. Prvi put se pojavio januara 1956. godine na Sajmu automobila u Briselu, a poslednji je sa proizvodne trake sišao u proleće 1967. godine u turskom „Fijatu“. Računa se da je proizvedeno 2,7 miliona ovakvih automobila, ali su ekstremno retki oni proizvedeni u Nemačkoj jer su, uglavnom, rađeni u malim serijama i za američko tržište. Pretpostavlja se da je ukupno urađeno između 100 i 200 automobila tipa „multipla“ u Nemačkoj.
- Sakupljanjem oldtajmera, a imam ih par desetina, bavim se skoro tri decenije - veli Dejan Deki. - Najstariji je jedan „citroen“ iz 1930. godine. Skup je to hobi, ali snalazim se. Imam primeraka odavde, ali daleko više iz inostranstva. Na susretima oldajmerista uvek ima šta da se vidi i nauči. U Bečeju sam treći put i posebno sam srećan što sam ovoga puta imao priliku da posetim Muzej starih poljoprivrednih mašina „Žeravica“ u Novom Miloševu.
V. Jankov