Ozbiljan rizik na dva pružna prelaza kod Sombora
SOMBOR: Ako je verovati dosadašnjem obrascu, JP „Infrastruktura železnica Srbije“ je čvrsto odlučila da svaku zimu ugrožava bezbednost saobraćaja preko svojih pružnih prelaza na gradskom području Sombora, tačnije na pravcima ka Apatinu (Bukovački salaši) i ka Vrbasu u selu Kljajićevo.
Ova dva pružna prelaza su i ove zime bez branika, a isključena je i svetlosna signalizacija. Slična situacija se dogodila i prošlog januara, ali je pristisak javnosti i lokalne samouprave na više organe vlasti urodio plodom, pa su branici vraćeni u funkciju.
Podsećanja radi, svojevremenu činjenicu da je sa nekadašnjih 12, broj polazaka smanjen na sedam, bio je razlog za „Infrastrukturu železnice Srbije“ da početkom prošle otpusti ili na druge poslove premesti radnike sa železničkih stanica Bukovački salaši i Kljajićevo, poskida rampe i zamrači svetlosnu signalizaciju, što je dovelo do burne reakcije javnosti. Zvanično objašnjenje železnice da ovim nije smanjena bezbednost saobraćaja na ukrštanju pruge i kolovoza pronađeno je u obavezama iz Zakona o bezbednosti saobraćaja, po kojem u slučaju nailaska na pružni prelaz vozači motornih vozila i drugi učesnici drumskog saobraćaja imaju obavezu da budu oprezni i propuste železničku kompoziciju, uz podsećanje da „čak“ i mašinovođe moraju povesti računa o tome da li se neko nalazi na pružnom prelazu u trenutku prolaska voza.
Ubrzo je za ovdašnju javnostu usledio novi šok, kada je , izgovarajući se reorganizacijom ali i ekonomskom neisplativošću pružnog pravca Vrbas – Kula - Sombor, nacionalna železnička kompanija ukinula celokupan saobraćaj na ovom pravcu. Ova linija je svrstana među ukupno 18 pravaca predviđenih za trajno gašenje ili prepuštanje na upravljanje i održavanje zainteresovanim lokalnim samoupravama. Predosećajući da je „prepuštanje na upravljanje i održavanje“ pojedinih pružnih pravaca ekonomski nejakim lokalnim sredinama zapravo samo drugačije definisana eutanazija železničkog saobraćaja na njihovim područjima, došlo je do uznemiranja javnosti i do protesta lokalnih vlasti kod viših državnih organa. Ovaj aktivizam je urodio plodom, pošto se angažovala i Pokrajinska vlada, na čiju su intervenciju ponovo uvedeni polasci na liniji Vrbas – Kula - Sombor, ovaj deo pruga skinut sa liste „za odstrel“ a vraćeni su i železničari i rampe u Kljajićevu i na stanici Bukovački salaši.
Kesa za smeće na svetlima
Kako zamračenje svetlosne signalizacije izgleda u izvedbi „Infrastruktura železnice Srbije“ svedoči i to što su ovi uređaji jednostavno prekriveni crnim kesama za smeće i izlepljeni selotejpom. Bizaran je podatak da se svega 50 metara od prelaza kod Bukovačkih salaša nalazi somborska firma „Signal“, možda i najbolja srpska firma koja saobraćajnom i svetlosnom signalizacijom oprema ne samo srpske, već i švajcarske drumove i pružne prelaze.
Godina je prošla, Somborci i žitelji sela koja se nalaze na železničkim pravcima ka Vrbasu i Apatinu su se umirili pošto na ova dva pružna prelaza dnevno prođe 22 voza, a pride su oba puta frekventna pošto su to pravci kojima se putnici kreću ka Hrvatskoj i Mađarskoj, odnosno prema Novom Sadu i državnog su ranga, pa je izgledalo da su se i u nacionalnom železničkom preduzeću konačno dozvali pameti. Ne lezi vraže, „Infrastruktura železnice Srbije“ je novim zimskim redom vožnje, ponovo, jednostavno ukinula radna mesta železničkog osoblja koje je upravljalo ovim rampama, a same branike i prateću svetlosnu signalizaciju demontirala.
Na zahtev za pojašnjenje ovog poteza iz preduzeća su javnosti odgovorili slično kao i prošli put, odnosno da su u nedostatku radnika i u skladu sa odredbama Pravilnika o načinu ukrštanja železničke pruge i puta, pešačke ili biciklističke staze, demontirani mehanički polubranici na ovim putnim prelazima i zamračena svetlosna signalizacija, te da se na navedenim putnim prelazima nakon demontiranja polubranika saobraćaj odvija prema znacima drumske signalizacije. Da li će na ovo slično kao prošle godine reagovati i somborska varoška i pokrajinska vlast, ostaje da se vidi, a do tada vozači i pešaci ponovo preuzimaju punu odgovornost kada je u pitanju bezbednost prilikom prelaska preko ova dva pružna prelaza.
M. Miljenović