Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

I Dan sela slave po redu vožnje

31.01.2021. 14:54 14:55
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Na železničku stanicu u Subotici uputim se da isprobam obnovljenu prugu Subotica-Senta, na kojoj su vozovi krajem prošle godine ubrzali.

Naslonjena na samo srce najvećeg grada na severu Bačke, u podnožju Evropske unije, peroni impozantnog starog zdanja mesto su odakle sam imao prilike da sedam u vozove i direktnim, ugodnijim ili manje ugodnijim klackanjem stignem do Zagreba i Pule, Sarajeva i Ploča (jedno vreme Kardeljeva), ili Segedina. Glavnim železničkim koridorom put juga preko Novog Sada i Beograda, ili na sever preko Budimpešte moglo se dobaciti i znatno dalje.

Po važećem redu vožnje iz Subotice samo 15 polazaka, od kojih su dva do Kelebije u Mađarskoj privremeno obustavljena, pa se može direktno do Novog Sada sa šest polazaka dnevno, do Sombora ima tri, a prema Senti četiri polaska od kojih dva produžavaju do Kikinde. Puna cena karte od Subotice do Sente u jednom pravcu 185 dinara, a uz novinarski popust -130!

Crveni voz krenuo je tačno u zakazanom popodnevnom terminu, kroz predgrađe Subotice prema salašima, klizi obnovljenim šinama regionalne pruge, na kojoj je temeljna rekonstrukcija izvršena u dužini od 38,5 kilometara. Preduzeće “Infrastruktura železnice Srbije” objavilo je na završetku radova da je sve koštalo 15,3 miliona evra. Putnički vozovi umesto 20 km na sat, kako je bilo pre radova, sada jure 80 km na sat, a uz povećanu nosivost pruge po osovini teretnjaci mogu 60 na sat. 

Novosadska firma “ZGOP” je na trasi ove jednokolosečne neelektrificirane pruge zamenila šine, pragove i tucanik, novi sjaj je dobila železnička stanica Orom, jedna od šest usputnih stanica između Subotice i Sente. Ostale su u lošem stanju, oronule i prazne. Kroz stanice u Bikovu, Gabriću i Bogarašu, duva promaja, u i u Gornjem Bregu krov nad glavom ima jedna porodica, a prilikom radova zbog potpune propasti uklonjena je stanica u Dolinama.

Putnika u vozu ima, ali nema gužve. Pre Sente, do koje je stiglo desetak namernika, na ostalim je sišao po koji putnik, a u Oromu čak šestoro! Orom je na sredokraći između Subotice i Sente. Dolazak prvog voza ovde se slavio 14.novembra 1889. godine, kada je pruga izgrađena, a slavi se i sada kao Dan sela! Predsednik Saveta MZ Orom Robert Leko nam je koji dan pre ovog putovanja ispričao kako je gradnja pruge i uspostavljanje železničkog saobraćaja predstavljalo prekretnicu i presudan uticaj za Orom, jer je tada postalo samostalno naselje.      

- Tada je oko železničke stanice bilo desetak salaša, nije bilo kaldrmisanih i asfaltnih puteva kao danas, ali se Orom nalazio na raskrsnici puteva i u okolini je bilo mnoštvo salaša. Salašari su pravili nove kuće i doseljavali. Salaši su na neki način se grupisali i postrojavali u sokake, pa je selo formirano uz železničku prugu, a na plodnim oranicama razvijala se poljoprivreda - ističe Leko.

U Oromu se u centru sela ukrštaju pruga i glavna asfaltna saobraćajnica, pa se rampa zbog prolaska vozova spuštala i podizala, pa je zbog radova na obnovi pruge uklonjena i čeka se postavljanje nove. Uz rampu je tu do pre koju godina bila i bokternica koja je srušena.

Znaju se saobraćajni propisi da vozovi imaju prednost, ali vozovi usporavaju i zastaju za svaki slučaj, da ne dođe do karambola i nesreće. Na relaciji Subotica-Senta na dvadesetak mesta ukrštaju se putevi i pruga, obeleženih znakovima “stop” i Andrejinim krstom.      

U vagonima koji iz Sente nastave za Kikindu, nastavi tek poneko. Od upućenih u problematiku reda vožnje čujemo da putnicima iz Kikinde koji imaju razloga da krenu put Subotice i po obavljenom poslu istog dana krenu nazad, polasci nisu povoljni, ali da bi se to moglo popraviti. Pruga Subotica-Senta-Kikinda tek će dobiti na značaju, dok se bude gradila pruga za velike brzine od Novog Sada do Subotice, pa će se tim alternativnim pravcem intenzivirati teretni saobraćaj.

Tekst i foto: Milorad Mitrović

Piše:
Pošaljite komentar