Aerodrom je teško održavati
EČKA: Priča o dolasku ispostave Srpsko - ruskog humanitarnog centra iz Niša na aerodrom „Ečka“ izazvala je veliku pažnju domaće javnosti, ne samo u Zrenjaninu, nego i u celoj Srbiji.
Na nedavnoj sednici Saveta Srednjobanatskog upravnog okruga jedna od tačaka dnevnog reda bilo je ustupanje aerodroma za potrebe humanitarnog centra, odnosno, konstatovano je da postoji dobra volja da se to učini. U upravi aerodroma iznenađeni su najavom, jer su o svemu saznali iz novina, a da pre toga niko nije sa njima razgovarao na tu temu.
- Istina je da je ovde bio načelnik Srednjobanatskog upravnog okruga Dušan Šijan, sa delegacijom u kojoj su bili i predstvanici ruske misije iz Niša, ali nije bilo konkretnih najava izgradnje centra za obuku. Zbog toga smo pomalo zatečeni – kaže direktor preduzeća „Aerodrom Zrenjanin“ Marinel Gilezan.
On napominje da aerodrom Ečka ima izuzetne potencijale, ali i da u njega treba mnogo uložiti, da bi postao reprezentativan.
- Nije problem infrastruktra, ni potencijal koji aerodrom poseduje, čak ni dogradnja i opremanje, ali na njemu treba da rade stručni ljudi, i to mnogo osoblja, specijalizovanih službi. Ima još aerodroma koji su sređeni, a nemaju operatera koji bi na njima radili. Održavanje u punoj funkciji najveći je problem – ističe Gilezan.
Nisu do kraja razrešeni ni vlasnički odnosi. Objektom sada upravlja Aero klub „Zrenjanin“, preko firme „Aerodrom Zrenjanin“, na čijem je čelu Gilezan. Aerodrom poseduje uz upravnu zgradu hangar od 2.400 kvadrata, visine preko šest metara. Tu su i dva objekta, u jednom se nalazi servis opšte avijacije, a s druge strane su restoran, učionice, padobranska sekcija... Aerodrom je registrovan za avione do 5,7 tona, a poseduje i tri dromadera koji mogu da se koriste za gašenje požara i za potrebe poljoprivredne avijacije.
Travnata pista može da izdrži i veće i teže letelice. Široka je 80 metara i naslonjena je na staru betonsku koju su pravili Nemci u Drugom svetskom ratu. I danas se koristi drenažni sistem koji su Nemci izgradili.Na aerodromu je, inače, dosta „parkiranih“ aviona i jedrilica, u hangarima, uglavnom u privatnoj svojini, a ima i letilica koje su vlasništvo Aero kluba „Zrenjanin“. Jedan gost iz Švajcarske palio je svoju mašinu i rulao pistom, ali nije želeo da uzleti. Tu je stacionirano šest pilotskih škola. Nekada se upravljalo iz kontrolnog tornja, sada to ide radio vezom, a kompletan vazdušni prostor vodi kontrola u Batajnici. Moguće je i noćno letenje. Godišnje se ovde ostvari i do 6.000 sati naleta, što nema nijedan manji aerodrom.
Ž. Balaban
Vetar u pravcu piste
- Ovo je jedina pista na kojoj petnaest minuta posle najjačeg pljuska nema kapi vode. Aerodrom je građen u Drugom svetskom ratu i bio je najveći nemački van granica Rajha. Sve je bilo pažljivo isplanirano, svih 1.200 hektara površine. S druge strane, nemate nikakvu prepreku pri doletu, ni sa jedne strane. A kada je na Surčinu pet dana za redom magla, ovde se leti bez problema. U gotovo svim danima u godini pravac vetra je jasno određen, u pravcu sa pistom. Oni koji lete znaju šta to znači – napominje Marinel Gilezan.