„Zastava – specijalni automobili” konačno u stečaju
po svemu sudeći okončana je sada već višegodišnja neuspešna potraga za potencijalnim investitorom, odnosno kupcem, ovdašnje afilijacije nekadašnjeg giganta, kragujevačke fabrike automobila „Zastava“. Naime, krajem jula, zbog trajne nemogućnosti plaćanja obaveza nad somborskom fabrikom „Zastava – specijalni automobili“ otvoren je stečaj, a za svog poverenika stečajni upravnik beogradska Agencija za licenciranje stečajnih upravnika odredila je Novosađanku Radinku Vješticu. Ovakvu odluku je Privredni sud u Somboru usvojio na predlog Ministarstva privrede, a odmah po otvaranju stečaja poverioci su pozvani da u roku od 60 dana prijave svoja potraživanja, a dužnici da ispune svoje obaveze bez odlaganja prema stečajnoj masi. Prvo poverilačko ročište i Skupština poverilaca su 26. septembra, a ispitno ročište zakazano je za 14. novembar.
Dolaskom „Fijata” u Srbiju, krajem 2008. godine, fabrika u Somboru, u sastavu kragujevačke Grupe „Zastava vozila”, ostala je jedina koja je nastavila proizvodnju nekadašnjeg „Zastavinog” programa. Prestankom proizvodnje „Zastavinih” putničkih automobila, kao kolateralna šteta, somborska fabrika je u decembru 2010. godine proizvela poslednje modele, „pik apa” i „florida poli”, pa se posle 120.000 proizvedenih specijalnih višenamenskih vozila stiglo do kraja. U 2010. godini proizvedeno je 156 vozila nakon čega je, praktično, prestala proizvodnja, a nezanemarljive plate preostalim, od tada besposlenim radnicima, stizale su iz republičke kase.
Od tada je preduzeće bilo u restrukturiranju i krenulo se sa traženjem potencijalnog investitora. Odmah po gašenju prvobitne primarne proizvodnje prvi ozbiljni strateški partner, italijanska „Stola” obišao je fabriku, a narednih godina za somborsku „Zastavu” interesovalo se još nekoliko italijanskih i kineskih preduzeća, pa su se na oglas Agencije za privatizaciju 2013. javile dve firme, od kojih je jedna kineska „Huang Hui” iz oblasti autoindustrije zaiteresovana da ovde proizvodi „pik ap” vozila. Predstavnici te kompanije posetili su fabriku i usledili su pregovori o saradnji, međutim, do saradnje ipak nije došlo, iako je, tada, izgledalo da je to najozbiljniji strateški partner.
Srpko-grčka firma „Spajder” koja je zakupila deo fabrike gde proizvodi kontejnere za inostrana tržišta poslala je Ministarstvu privrede pismo o namerama da kupi polovinu preduzeća, ali ni od ove namere nije bilo „belog hleba“.
M. Miljenović
Devet hektara i hale
Krajem prošle godine „Zastava -specijalni automobili” u Somboru je predala Agenciji za privatizaciju program za prodaju imovine. Imovina preduzeća, koje raspolaže površinom od devet hektara, od kojih je 2,5 hektara pod fabričkim halama relativne očuvanosti, naći se se tako na prodaji iz stečaja. Potencijalni kupac će imati obezbeđenu i svu neophodnu infrastrukturu, kao i priključak na dva magistralna puta.