“HRANA U BOLNICAMA JE KATASTROFA. NELJUDSKI” Pacijenti se žale ŠIROM OVE ZEMLJE
GOTOVO svako ima neka iskustva sa bolničkom hranom. Pacijentkinje i pacijenti u Nemačkoj često razmenjuju utiske o hrani u bolnicama. Ukusi su različiti. Neki su zadovoljni, ali mnogi se žale. Na internetu se mogu pronaći komentari poput: "Apsolutna katastrofa. Neljudski", "Bolnička hrana je grozna", "Ne izgleda baš ukusno, a i nije".
Dijana Rubin, načelnica u klinici Vivantes u Berlinu i članica upravnog odbora Nemačkog društva za medicinsku ishranu, naglašava važnost ishrane za oporavak pacijenata: "Zdrava i prilagođena ishrana u bolnicama izuzetno je važna, bez obzira na to da li se rade operacije ili se radi o lečenju karcinoma."
Celi proces oporavka pod uticajem je ishrane. Kvalitetna ishrana smanjuje broj komplikacija i može čak sprečiti smrtne ishode, piše Dojče vele.
Šest evra dnevno po pacijentu
Bolnice u proseku troše šest evra dnevno po pacentu. Ekonomska situacija u bolnicama prilično je dramatična, kaže Gerald Gas iz Nemačkog društva bolnica i dodaje: "Osamdeset posto bolnica je u minusu, nismo dobili kompenzaciju za inflaciju i enormno povećane troškove, a to se na kraju odražava i na ishranu."
Bolnice bi rado nudile kvalitetne proizvode, ali za to, kako kažu, nema novca. Problem je u tome što bolnice dobivaju paušalni budžet po pacijentu za sve troškove.
Faktor rizika: pothranjenost
Oko četvrtine pacijenata već je pothranjeno prilikom dolaska u bolnicu. Tokom boravka mnogi dodatno gube na težini, čime se povećava rizik od trajne nepokretnosti. Ovu situaciju prvo treba prepoznati. U Vivantes klinici svaki hospitalizovani pacijent detaljno se pregledava zbog moguće pothranjenosti i, po potrebi, dobija tretman od celog tima za ishranu. Međutim, samo oko pet posto klinika nudi ovakvu nivou nege.
Švajcarska Efort studija donosi relevantne podatke. Naučno je ispitano 2.000 pacijenata s pothranjenošću: 1.000 ih je primalo uobičajenu bolničku ishranu, dok je druga polovina bila individualno tretirana obrocima bogatijima kalorijama, proteinima, vitaminima i hranljivim materijama.
Rezultati su jasni: pacijenti s kvalitetnijom ishranom imali su značajno manje komplikacija, a rizik od smrtnog ishoda bio im je čak 35 posto niži.
U Minhenu 50 posto organske hrane
Izar klinika u Minhenu takođe se bori s pritiscima štednje. Već deset godina rade na konceptu optimizacije s motom "štedeti gde je moguće, ali ne na zdravoj ishrani". Klinika sada nudi 50 posto organske hrane. Takođe, povoljno nabavlja namirnice koje zbog estetskih razloga ne ulaze u prodaju i obično bi bile bačene.
Posebna aplikacija za naručivanje hrane povezana je s brojnim bolničkim odeljenjima, uključujući planiranje kreveta, i direktno s kuhinjom. Aplikacija prepoznaje kad pacijent ima zakazan zahvat, treba li biti natašte, kad se prima u bolnicu i kad će je napustiti. Na taj način sprečava se da hrana ostane neiskorišćena ili da se vraća.
"Tako kupujemo manje namirnica. Proizvodimo manje obroka koji na kraju nisu potrebni i bacamo manje ostataka hrane", kaže Andreas Volf. Klinika na ovaj način štedi nekoliko stotina hiljada evra godišnje.