SLAVLJE VINSKE KULTURE U SUBOTICI „Kevedinka 24“ uvod u osnivanje muzeja vina
Subotica, grad na granici tradicije i savremenosti, ponovo je postala mesto susreta prošlosti i budućnosti vinske kulture.
Ovaj susret, međutim, nije samo rezultat jednog događaja, već odražava četvrt veka posvećenosti, strasti i ljubavi prema vinogradarstvu. Povodom jubileja viteškog vinskog reda Arena Zabatkiensis, u vestibilu Gradske kuće postavljena je izložba pod nazivom „Kevedinka 24“. Ova izložba, koja slavi 25 godina postojanja viteškog reda i tradiciju vinske regije Subotice, nije samo okupljanje vinara i ljubitelja vina, već i podsećanje na bogatstvo koje je skriveno u ovoj autohtono sorti grožđa – kevedinki.
Kevedinka je mnogo više od obične sorte grožđa. Za Suboticu i šire područje Subotičko-horgoške peščare, kevedinka je simbol tradicije, identiteta i opstanaka kroz vreme. Na izložbi koja je organizovana, posetioci su imali priliku da otkriju kako se kevedinka razvijala kroz decenije, kroz različite proizvođače i etikete koje svedoče o njenoj promenljivosti i prilagodljivosti. Izloženo je više od pedeset boca kevedinke, od najstarijih do savremenih vina, a među njima i nagrađivana vina ove sorte. Svaka boca, svaka etiketa pričala je svoju priču, o vinogradima koji su preživeli zimu, o vinogradarima koji su predano radili da očuvaju i unaprede ovu sortu. Svaka boca bila je putovanje kroz vreme.
Vinogradarstvo – ne samo posao, već misija
Kao simbol ovog okupljanja stajao je Dragutin Miljković, veliki majstor viteškog reda Arena Zabatkiensis, koji je, zajedno sa svojim kolegama, pružio posetiocima priliku da se upoznaju sa vinskom tradicijom ovog kraja. Miljković je istakao kako je izložba samo uvod u mnogo veći projekat – osnivanje muzeja vina, koji će okružiti celu vinsku regiju, kao centar kulture, edukacije i, naravno, degustacije.
„Naša ideja je da stvorimo živu instituciju, koja neće biti samo mesto za stare predmete, već i centar za edukaciju, za nova saznanja o vinogradarstvu, vinu, tradiciji. Muzej će biti dinamičan, sa različitim radionicama, izložbama i programima tokom cele godine“, rekao je Miljković.
Muzej vina, prema njegovim rečima, neće biti statična zbirka predmeta – to će biti živo mesto u kojem će posetioci moći da učestvuju u stvaranju i negovanju tradicije.
Iako je u planu da muzej prikazuje bogatu istoriju vinske regije, sa posebnim naglaskom na autohtone sorte poput kevedinke, Miljković je podsetio i na značaj budućnosti.
„Nismo ovde da bismo se samo sećali prošlih vremena. Vinarstvo je živa stvar, koja se mora razvijati. Mi se ne okrećemo samo prošlosti, već gledamo ka budućnosti, ka novim tehnologijama, novim vinima i novim prilikama“, dodao je Miljković.
Kulturni turizam – most između prošlosti i budućnosti
Budući muzej vina neće biti samo lokalni centar, već i važan element kulturnog turizma, koji je u poslednjih nekoliko decenija postao nezaobilazan faktor u svetskoj ekonomiji. Viktorija Šimon Vuletić, kustoskinja i muzeolog, podsetila je na to da kulturni turizam doživljava svoj procvat širom sveta. Prema podacima Svetske turističke organizacije, kulturni turizam postao je ključna grana turističke privrede i sve više se prepoznaje kao važan ekonomski resurs.
„U muzeju vina nećemo se baviti samo izložbama predmeta, već ćemo obuhvatiti i nematerijalnu kulturu – običaje vezane za vinogradarstvo, berbu grožđa, i slavljenje svetih zaštitnika vinograda, kao što je sveti Trifun. Biće tu i inovativnih programa, kao što su vinogradarske škole i radionice za decu i odrasle, kao i festivali vina, na kojima će učestvovati vinari iz čitave regije“, objasnila je Viktorija Šimon Vuletić.
Za nju, ideja o muzeju vinarstva nije samo muzej predmeta, već prostor u kojem će se negovati i promovisati cela vinska kultura, u saradnji sa lokalnim vinogradarima i turističkim organizacijama. Ovaj muzej, koji će biti deo šireg koncepta kulturnog turizma, doprinosi prepoznavanju kulture i tradicije kao faktora privrednog razvoja, ali i socio-kulturne integracije.
Subotica, sa svojom bogatom vinogradarskom tradicijom, zaslužuje da bude prepoznata kao vinska destinacija. Projekat muzeja vina pruža joj šansu da postane centar vinske kulture, ne samo u regionu, već i u Evropi. Kroz promociju autohtonih sorti grožđa, edukaciju vinogradara i ljubitelja vina, kao i razvoj inovativnih turističkih programa, Subotica ima potencijal da postane prepoznatljiva na vinskoj mapi sveta.
„Subotica zaslužuje da bude prepoznata kao vinska destinacija“, zaključila je Viktorija Šimon Vuletić. „Ovaj muzej, zajedno sa svim pratećim programima, doprineće da se naš region prepozna kao srce vinske kulture u ovom delu Evrope.“
Ovaj trenutak, koji je započeo pre 25 godina sa osnivanjem viteškog vinskog reda, sada dobija svoj puni smisao – u muzeju vina koji će biti središte kulture, tradicije i inovacija. Kevedinka, kao najlepši plod ove tradicije, zauzeće svoje zasluženo mesto, a Subotica će konačno imati mesto koje će ponosno nositi naziv „centar vinske kulture“.
Muzej vina kao simbol budućnosti
Muzej vina neće biti samo depo tradicije, već će postati simbol budućnosti vinogradarske regije, mesto koje će okupljati vinare, ljubitelje vina i turiste. Kevedinka, sa svojom jedinstvenošću, biće ključni element ovog muzeja, baš kao što je ključna za vinsku istoriju Subotice. Ovaj projekat je šansa za Suboticu da se na vinskoj mapi sveta postavi kao centar kulture, tradicije i budućnosti.
S.Iršević