Tri miliona evra pokreće gradilište „Žeželja”
generalni direktor srpskih železnica Miroslav Stojčić, predsednik Vlade AP Vojvodine Bojan Pajtić, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević i predstavnik izvođača radova kompanije „Azvi” Alehandro Serano, u prisustvu potpredsednice Vlade Srbije i ministarke građevine Zorane Mihajlović i šefa Delegacije EU u Srbiji Majkla Davenporta.
Novopotpisani ugovor predviđa dodatna tri miliona evra i rok od 17 meseci za završetak izgradnje Žeželjevog mosta, kao i dodatna tri meseca za sklanjanje stare konstrukcije. Ukupna vrednost radova sada dostiže oko 49 miliona evra. Ugovorena cifra bila je planirana na 45,3 miliona evra na samom početku izgradnje mosta, koju s 26,2 miliona finansira Delegacija EU, a s 19,1 miliona Pokrajina Vojvodina i Grad Novi Sad. Špansko-italijanski konzorcijum „Azvi – Tadei – Horta Koslada” (Azvi) je obustavio radove, tražeći dodatni novac zbog većih troškova vađenja ostataka stare srušene konstrukcije betonskog mosta.
Ministarka Mihajlović naglašava da je Žeželjev most dva puta nastradao, prvi put 1999. godine u NATO bombardovanju, a drugi put tokom izgradnje, kada ga je „urušila nezrela politika”. Kako je dodala, radovi na mostu bili su obustavljeni „zato što Pokrajina nije prihvatala da novac, koji je namenjen za radove, prebaci Gradu Novom Sadu”.
– Drago mi je što smo svi seli za jedan sto i nakon dugih pregovora i razgovora, velike podrške Evropske komisije, pokrenuli stvari, koje je trebalo da budu završene još novembra 2013. godine – ukazala je ministarka Mihajlović. – Očekujemo radnike na terenu i da Žeželjev most ne spaja samo Novi Sad s Petrovaradinom, kao što je to bilo, nego da spoji celu Srbiju.
Po njenim rečima, država zbog nezavršenog Žeželjevog mosta gubi godišnje četiri miliona evra, tako da je od 2011. godine na gubitku oko 16 miliona evra. Nakon što je aneks potpisan, nada se „efikasnosti i brzini”, a u ime Vlade poručuje „stalnu podršku i kontrolu”. Pri tome je kategorična da „svaki problem možemo zajedno rešiti, a ni jedan jedini infrastrukurni projekat ne sme da stoji zbog politike”. Ujedno podseća na to da je „Pokrajinska vlada imala određene obaveze”, ali da je jučerašnji aneks ugovora potpisan zahvaljujući „veoma dobrom razumevanju Grada Novog Sada, i to moramo da znamo”:
Pokrajina će, kako je naveo Pajtić, Žeželjev most finansirati s dodatna dva miliona evra. I on ističe da je reč o projektu „od nacionalnog značaja, oko kojeg ne sme biti dnevnopolitičkih dilema”.
– Zajedno smo potpisali sporazum kojim se obezbeđuje dodatno finansiranje i zahvalio bih se „Železnicama Srbije”, Gradu Novom Sadu i Republičkoj vladi na tome što su partneri u ovom projektu. Ovo je opomena da politika koja se vodi uvek mora biti politika saradnje, a ne politika konfrontacije – smatra Pajtić.
Pokrajina, po njegovim rečima, želi da pomogne Republici u poboljšanju infrastrukture i, kako kaže, „nije odgovorna za to što most nije do sad izgrađen”. Uz tvrdnju da je Žeželjev most „vlasništvo i nadležnost Republike”, Pajtić podseća na to da je „dobrom voljom Pokrajinska vlada 2011. godine prihvatila da finansira dve trećine projekta”. Ujedno napominje da je aneks ugovora potpisan „zbog dodatnih troškova koji su nastupili na terenu, a za koje nisu odgovorne ni Pokrajina ni Republika”.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević ističe:
– Moja poruka je vrlo kratka – Novi Sad i Novosađani očekuju da vide izvođače odmah na gradilištu i da počne gradnja mosta – rekao je Vučević. – Najveću štetu od svega toga ubedljivo trpe grad Novi Sad i Novosađani, trpimo je godinama. S potpisivanjem aneksa pokazali smo da smo društveno odgovorni i da smo preuzeli najveću odgovornost u čitavom tom lancu. Očekujem da to izvođač radova ceni i da se konačno nastavi izgradnja tog drumsko-železničkog mosta.
On je izrazio zahvalnost na podršci ministarki Mihajlović, ambasadoru Davenportu, kao i „Železnicama” i Pokrajini na finalizaciji posla. Šef Delegacije EU Majkl Davenport podseća na to da je EU izdvojila više od 30 miliona evra bespovratne pomoći za izgradnju Žeželjevog mosta. Podsećajući na to da sledi i lot 3, odnosno izgradnja pristupnih saobraćajnica, on podvlači da će EU i u tome učestvovati s oko četiri miliona evra.
Stari Žeželjev most preko Dunava u Novom Sadu je porušen u NATO bombardovanju 1999. godina. Novi most će imati dva železnička koloseka, dve drumske saobraćajnice širine 7,7 metara i dve pešačko-biciklističke staze širine 2,5 metara. Most će biti dug 474 metra i širok 31.
Svetlana Stanković
Zajednički jezik bez pritiska EU
Na pitanje novinara da li su Pajtić i Vučević zajednički jezik pronašli pod pritiskom EU, Pajtić je odgovorio da „ništa što je izgovorio kao predsednik DS-a ne povlači”.
– Moramo napraviti razliku između onoga što je projekat od nacionalnog interesa od toga šta su pozicije političkih stranaka. A svoj politički stav nisam promenio – navodi Pajtić, uz tvrdnju da želi da izdvoji „dnevnu politiku od saradnje s Novim Sadom, Republikom i EU”.
Po rečima Miloša Vučevića, nije bilo nikavog pritiska od EU, ni od Republičke vlade.
– Bilo je njihove asistencije i zbog toga sam se zahvalio ministarki i gospodinu Davenportu. I ja ostajem pri onome što sam rekao i ne povlačim to što sam ranije govorio, ali to je neka druga tema – ukazao je Vučević.