TEMA DNEVNIKA Vozovi se vraćaju u vojvođansku ravnicu
NOVI SAD: Čoka, Kanjiža, Senta, Kikinda i Subotica izdvojile su novac iz budžeta da bi, na inicijativu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, obnovile voznu liniju od Subotica do Kikinde, koja je do pre nekoliko godina bila pred gašenjem.
Pet vojvođanskih opština potpisalo je sa „Srbija vozom“ ugovor o sufinanisiranju železničkog prevoza na liniji Subotica–Kikinda.
Državni sekretar u tom ministarstvu Imre Kern kaže da se planiranom rekonstrukcijom linije Subotica–Senta može očekivati više putnika, ali da će poboljšati i teretni saobraćaj.
„Korist će osetiti i privreda kada se nakon obnove pruge poveća kapacitet za prevoz tereta“, kaže Kern.
Gradonačelnik Kikinde Pavle Markov kaže za „Dnevnik“ da ta vozna linija saobraća više decenija, ali se već dvadesetak godina, zbog veoma starog šinobusa, dešavalo da voz kasni, bude u kvaru ili čak ne saobraća, pa su putnici tražili alternativne vidove prevoza i nisu se oslanjali na voz.
„ Tu najpre mislim na naše studente koji putuju za Suboticu i koji su neretko kasnili na ispite. Pre dve godine kupljena je nova kompozicija koja je uključena na relaciji Subotica–Kikinda, ali su se samim tim povećali troškovi prevoza. Sada voz saobraća redovno pa je, samim tim, i najjeftiniji prevoz i ima velik značaj za grad“, kaže Markov..
Veoma je bitna podrška Čoke, Kanjiže, Sente, Subotice i Kikinde i da nije sklopljen ovaj ugovor, linija bi bila ukinuta – ističe Markov.
„ Stanice posle Kikinde su Novo Miloševo, Bočar, Padej, Ostojićevo, Čoka, Senta, Gornji Breg, Bogaraš, Orom–Subotica. Cena karte ostaće ista, po tarifi koju je donela Vlada Srbije kao osnivač, a dosta je niža od, na primer, autobuskog prevoza za iste realcije,“ kaže Markov.
Predsednica opštine Čoka Stana Đember kaže za „Dnevnik“ da su oni na poziv Ministarstva pristali na to da se uključe u proces obnove železnice, te da, kao lokalne samouprave, izdvoje novac iz budžeta.
„To nam svakako znači, te su opštine Čoka, Senta, Kanjiža i gradovi Kikinda i Subotica potpisali protokol o saradnji sa „Srbija vozom“. Mi smo iz našeg budžeta opredelili milion dinara za obnovu železnice jer je budžet mali – oko 400 miliona dinara“, istakla je Stana Đember.
Ona kaže da je njihov zadatak, kao predstavnika građana, učestvovanje u obnovi železnica da bi vozovi ponovo krenuli.
„Prevoz će biti mnogo jeftiniji i lakši, sad je samo pitanje koliko će to naši građani hteti da iskoriste. I iz javnog preduzeća će morati da se potrude zbog sve bržeg tempa života, da ne bi bila stara priča da vozovi opet kasne, već da idu na vreme. Moderno doba ne treba da poništi železnicu, već samo da je unapredi jer nam ona može doneti mnogo toga dobrog“, rekla je Stana Đember..
Predsednik opštine Kanjiža Robert Fejstamer kaže da sufinansiranje železničke linije Subotica–Kikinda–Subotica i potpisivanje ugovora s pet opština, među kojima je i njihova, znači opstanak pomenute linije, koja je pre tri godine bila pred gašenjem.
„Smatramo da je to dobra polazna osnova i da je Kanjiža s ostalim opštinama – potpisnicama ugovora napravila prvi korak i prepoznala budućnost u železničkom saobraćaju, kako putničkom, tako i teretnom Naredni korak je i najvažniji, te se na njega mora staviti akcenat: unapređenje železničke infrastrukture“, kaže Fejstamer za Dnevnik.
Po njegovim rečima, imajući u vidu da je to s finansijskog aspekta jedan od najpovoljnijih vidova prevoza, time i najprivlačniji za građane, buduća ulaganja će povratiti poverenje građana u taj vid saobraćaja.
Predsednik opštine Senta Rudolf Cegledi kazao je za „Dnevnik“ da su zadovoljni zbog nedavno potpisanog ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji na unapređenju železničkog putničkog saobraćaja na relaciji Subotica–Kikinda–Subotica.
„Dva grada i tri opštine, zajedno s a. d. „Srbija voz“ okupili su se oko te važne teme i udruženim snagama doprineli da se očuva železnička linija koja je od velike važnosti, i to ne samo za građane gradova i opština-potpisnica već za celokupno stanovništvo regiona“, ističe Cegledi.
Po njegovim rečima, suvišno je i pominjati ekonomsku isplativost takvog vida prevoza, koji je znatno jeftiniji nego prevoz u drumskom saobraćaju.
– Na toj liniji saobraćaće dizel-motorni voz serije 711, koji može razviti brzinu do 80 kilometara na čas, te će putnici uštedeti i vreme do odredišta – ističe Cegledi.
Predsednik opštine Senta kaže da je njihova lokalna samouprava izdvojila 2,4 miliona dinara, kojima će biti obezbeđen saobraćaj para vozova dnevno na relaciji Subotica–Kikinda–Subotica.
„U opštini Senta voz će stajati na tri stanice: Senta, Gornji Breg i Bogaraš. Takvim udruživanjem lokalnih samouprava i strateškim usmeravanjem novca za rekonstrukciju i održavanje te železničke linije unapredićemo i teretni železnički saobraćaj jer će biti povećan osovinski pritisak, što će omogućavati prevoz većih tereta“, ističe Cegledi.
Maša Stakić
Foto: arhiva „Dnevnika“
Gradonačelnik Subotice Bogdan Laban kaže da je železnički saobraćaj, nekada jedini i najjeftiniji između naseljenih mesta, godinama u začelju, ali da se moderne države i gradovi sve više oslanjaju na taj saobraćaj, kako za prevoz putnika, tako i robe.
„Ugovor potpisan između tri opštine, dva grada i a. d. „Srbija voz“ treba da doprinese podizanju kvaliteta usluga prevoza putnika na ovoj relaciji jer to nije nova linija“, kaže Laban za Dnevnik.
Dodaje da, kroz unapređenje i modernizaciju železničkog saobraćaja i broj putnika će se povećati jer će uvideti prednosti tog vida putovanja. Inicijativa je potekla i od predstavnika opštine Senta, jer je ova linija pre samo tri godine bila pred gašenjem, odnosno ukidanjem, što se ovom saradnjom izbeglo i omogućilo njeno fukncionisanje i razvoj.