Pomoćnim mostovima do novog mosta preko Dunava
NOVI SAD: "Koridori Srbije", kao nominalni investitor novog mosta preko Dunava u produžetku Bulevara Evrope u Novom Sadu, podneli su pre nedelju dana zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole za izgradnju pomoćnih puteva i pomoćnih mostova Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Prethodno su "Koridori" izdejstvovali lokacijske uslove za ove radove i to 10. marta, dok su potvrdu prijave pripremnih radova za raščišćavanje terena u Sremskoj Kamenici pribavili 18. marta, a na osnovu privremene građevinske dozvole od 3. marta. Na sremskoj strani, u Sremskoj Kamenici počeli su pripremni radovi u šta se ekipa „Dnevnika“ uverila juče na licu mesta.
Mada je zahtev za privremenu građevinsku dozvolu još u proceduri, po spisku obuhvaćenih parcela vidi se da će izvođač radova i projektant, kineska kompanija "China Road and Bridge Construction" (CRBC), za potrebe izgradnje novog mosta koristiti sam špic Kameničke ade, vodno ogledalo Šodroša izeđu Ade i Ribarca, kao i početak Ribarskog ostrva, naspram Brodogradilišta, sve do ugostiteljskog kompleksa "Alaska barka". Na drugoj obali, pomoćni putevi i jedan od tri segmenata pomoćnog mosta, pružaće se duž same obale naspram raskrsnice ulica Karađorđeve i Miloša Obilića u Sremskoj Kamenici do dela obale naspram kućnog broja 61 u Karađorđevoj ulici, kao i na parceli pored Dunava naspram raskrsnice ulica Karađorđeve i Nade Ljubojević Tihe u Sremskoj Kamenici. Naravno, tu su i dve parcele na samom Dunavu između ovih lokacija na bačkoj i sremskoj strani.
Kako će izgledati sama izgradnja novog mosta, može se jasnije videti iz lokacijskih uslova, potrebnih za izradu idejnog projekta, a u skladu s Planom generalne regulacije mosta u produžetku Bulevara Evrope u Novom Sadu. Gorepomenuti delovi dunavskog priobalja biće iskorišćeni za izgradnju privremenih saobraćajnica i tri nezavisna segmenta pomoćnog mosta, koji će pak, biti izgrađen od čelične konstrukcije. Putevi će biti od tucanika, sem asfaltnih delova na priključenjima putu Sremska Kamenica - Beočin i ulice na Ribarskom ostrvu.
Zanemariv uticaj na životnu sredinu
Kako se navodi u Lokacijskim uslovima, ovakav sistem izgradnje primenjen je i pri izgradnji mosta preko Dunava između Zemuna i Borče, kao i mosta preko Save i Kolubare između Surčina i Obrenovca. Nakon završetka izgradnje privremeni mostovi će biti uklonjeni, a zemljište vraćeno u prvobitno stanje, navodi se u dokumentu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Dalje stoji da, zbog male frekvencije saobraćaja, uticaj na životnu sredinu biće zanemarljiv, a Ministarstvo zaštite životne sredine dalo je mišljenje po kojem ne postoji zakonska obaveza za procenu uticaja ovih radova na životnu sredinu. Svoje uslove za lokacijsku dozvolu dala su sva javna i privatna preduzeća koja imaju svoju infrastrukturu na ovom području, kao i državni, pokrajinski i lokalni organi.
Planirano je da se izgradi 395 metara pristupnih saobraćajnica, širokih pest metara i 838 metara pomoćnog mosta, koji će biti širok sedam metara. Dva segmenta ovog mosta biće postavljena u nizu na bačkoj obali i povezana pristupnim putevima, dok će treći biti izgrađen na desnoj obali Dunava u Sremskoj Kamenici. Privremeni mostovi imaće poprečne krake kako bi se radnici i materijal dopremili do budućih stubova novog mosta i neće se nalaziti na plovnom putu.
Definisan kao primarna gradska saobraćajnica, novi most biće namenjen prelasku pešaka, biciklista, automobila, autobusa i teretnih vozila gradskih komunalnih službi. Nova saobraćajnica trebalo bi da ima drumsku, pešačku i biciklističku vezu sa planiranim nastavkom Bulevara Evrope, bulevarima Parijarha Pavla i Cara Lazara, ulicama Heroja Pinkija i Iva Andrića, planiranim nastavkom Bulevara despota Stefana, odnosno Ulicom 1.300 kaplara i planiranim nastavkom Ulice Sima Matavulja.
Planirani putevi koji bi povezivali Ribarac i Kameničku adu takođe bi trebalo da imaju izlaz na novi most, dok bi sa Kameničke ade na most mogli da se popnu samo pešaci i biciklisti. Na sremskoj strani most izlazi na raskrsnicu Karađorđeve ulice u Sremskoj Kamenici i puta Novi Sad - Beočin.
Trasa mosta, vijdukta i pristupnih puteva iznosi 2,58 kilometara. Ona je izdeljena u tri celine: prvih 900 metara od Ulice Tone Hayića do Ulice 1.300 kaplara, zatim kilometar i po mosta od Ulice Tone Hayića do desne obale Dunava i poslednjih 180 metara do spajanja sa postojećim putevima u Sremu, gde bi trebalo da se gradi dvotračna kružna raskrsnica sa izdvojenim desnim skretanjem u svim smerovima.
Izlaz s Ribarca i Kameničke ade
Planirani putevi koji bi povezivali Ribarac i Kameničku adu takođe bi trebalo da imaju izlaz na novi most, dok bi sa Kameničke ade na most mogli da se popnu samo pešaci i biciklisti.
Na sremskoj strani most izlazi na raskrsnicu Karađorđeve ulice u Sremskoj Kamenici i puta Novi Sad - Beočin.
Između ulica Braće Grulović i Tone Hadžića, na postojećoj trasi Bulevara Evrope, trebalo bi da počne uspon/silazak s budućeg mosta, koji se u planu, zanimljivo, naziva Most Evrope. Nadvožnjak prelazi iznad postojeće kružne raskrsnice u koju se ulivaju bulevari Patrijarha Pavla, Cara Lazara i Evrope, kao i iznad planirane kružne raskrsnice sa Ulicom heroja Pinkija, koja će biti spojena sa postojećom kružnom raskrsnicom na Bulevaru Evrope, kao i Ulicom Iva Andrića.
Još jedna kružna raskrsnica planirana je na ukrštanju ulica Laze Lazarevića, 1.300 kaplara i, posredno, Sima Matavulja. Odatle, prema Dunavu, planirane su jednosmerne rampe koje vode na novi most i sa njega, pošto nije planirano da vozila prelaze odbrambeni nasip kod Brodogradilišta kao do sada, direktno preko nasipa. Na Ribarac i Šodroš biće moguće doći autobomilom isključivo silaskom s mosta na planiranu kružnu raskrsnicu na početku Ribarskog ostrva.
Novi most bi tako trebalo da bude povezan dvosmernim rampama sa Bulevarom Evrope i jednosmernim rampama sa ulicama Heroja Pinkija, Sima Matavulja i 1.300 kaplara, kao i Ribarskim ostrvom i Kameničkom adom.
Prema ugovoru koji je potpisan 19. marta u Novom Sadu između države, "Koridora Srbije" i Kine, cena izgradnje novog mosta i pristupnih puteva iznosi 175,5 miliona evra.
Svetozar Krstić
Foto: R. Hadžić i S. Šušnjević