Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Potpisan ugovor sa CIP-om: Peti novosadski most biće pešačko-biciklistički

30.03.2022. 09:41 09:52
Piše:
Foto: Instagram Miloš Vučević

Ugovor o izradi tehničke dokumentacije za izgradnju pešačko-biciklističkog mosta, na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa, vredan 51,8 miliona dinara, s PDV-om, potpisan je sa Saobraćajnim institutom CIP iz Beograd, objavio je juče na društvenim mrežama gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević.

Odabrani projektanti će svu neophodnu dokumentaciju morati da završe za šest meseci (180 dana), što podrazumeva i geodetske radove, geomehanička istraživanja, idejno rešenje, ali i studiju opravdanosti s idejnim projektom. 

- Izgradnjom pešačko-biciklističnog mosta biće smanjeno zagađenje u gradu, ali će to i dodatno motivisati sugrađane da se rekreiraju - poručio je gradonačelnik Vučević. 

Kako se iz konkursne dokumentacije, u decembru, raspisane javne nabavke može primetiti, novi most će biti dug 450 metara i za oko 12 metara širi u odnosu na nekadašnji železnički. Planirano je da se konstrukcija novog objekta oslanja na stubove starog mosta, s tim da je najveći raspon 180 metara. Čelični most, s delovima od aluminijuma, trebalo bi da bude montažno demontažni jer, kako je objašnjeno, istorija date lokacije ukazuje na konstantno građenje i rušenje mostova. 


Arhitektonski konkurs

Podsećanja radi, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije sprovela je pre više od dve godine urbanističko-arhitekstonski konkurs za novi most na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa. Kako je tada najavljeno, pobednička rešenja poslužiće kao osnova za gradnju objekta preko Dunava ali i za uređivanje tog dela Novog Sada i Petrovaradina. 

Za pobedničko rešenje izdvojeno je četiri miliona dinara, dok su drugoplasirani autori dobili 2,5 miliona, odnosno milion dinara trećeplasirani, s tim što je odabran i jedan projekat za otkup po ceni od 200 hiljada dinara. 


Pešački i biciklistički saobraćaj će biti razdvojen trakom u kojoj su planirani posebni sadržaji za odmor i tu će biti zeleni pojas. Predviđeno je da pešački deo bude širine šest metara, biciklistički tri, a prostor koji ih razdvaja metar i po. Na tri mesta su planirana blaga skretanja, što će usporiti biciklistički saobraćaj, i tu bi ujedno trebalo da budu formirani vidikovci za pešake. 

Ovaj most će imati vidikovce i odmorišta za pešake. Most će spojiti kej sa tunelom ispod Petrovaradinske tvrđave. Planira se sanacija i rekonstrukcija postojećih stubova, dok će po završetku izgradnje biti postavljena dekorativna rasveta konstrukcije mosta.

U zoni pristupne konstrukcije, između mosta i tunela, planira se biciklistička veza sa Kameničkim putem, odnosno pešačka sa stazom na kruni Dunavskog bedema, koji će biti rekonstruisan.

Nekadašnji železnički tunel dužine 355 metara ispod petrovaradinske stene je, kako se navodi u tenderskoj dokumentaciji, u relativno dobrom stanju.

- Osim kao pešačko biciklistička komunikacija, tunel je planiran i kao izložbeni prostor posvećen istoriji Petrovaradinske tvrđave. U tunelu se planira vertikalna pešačko - biciklistička veza sa platoom na Gornjoj tvrđavi, sa dva lifta – stoji u tenderu.


Veza s Kameničkim putem, lift…

Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava Racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela Dunavskog bedema, te komunikaciju liftom s Gornjom tvrđavom iz zone tunela, i vezu s Preradovićevom ulicom i Gornjom tvrđavom u zoni “Lovotursa”, na sremskoj strani.


Zona Lovoturs sa pristupom tunelu planirana je za turizam i ugostiteljstvo. U njoj će se zadržati postojeći kompleks objekata u okruženju nekadašnje železničke stanice, koji će biti rekonstruisan, a planirana je gradnja dodatnih pešačkih i biciklističkih staza kao veza sa Petrovaradinom i tvrđavom.


Prvi most sagrađen 1883. godine

Prvi stalni most između Novog Sada i Petrovaradina, i to železnički, sagrađen je 1883. godine i na tom mestu se nalazio do aprila 1941, kada ga je srušila Vojska Kraljevine Jugoslavije, kako bi usporila napredovanje nacističkih trupa. Okupatori su 1942. godine obnovili most, ali je 1944, pred samo oslobođenje, ponovo srušen. Od završetka Drugog svetskog rata u više navrata se pominjala izgradnja novog mosta


Ideja o izgradnji novog mosta na stubovima nekadašnjeg železničkog Mosta Franca Jozefa, aktuelna je već decenijama, a novosadska vlast je još ranije započela razgovore s Evropskom investicionom bankom o obezbeđivanju kredita. Gradonačelnik Novog Sada sastao se i s predstavnicima kineske kompanije „Šangdong” i svoje impresije objavio je tada na društvenim mrežama.

- Posle sastanka sa kineskim „ Šangdongom” još jedan korak smo bliže ideji izgradnje novog pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava koji će, i na taj način, povezati Petrovaradin sa gradom - objasnio je svojevremeno Miloš Vučević. - Kineska korporacija se već dokazala kao pouzdan i kvalitetan partner i ne sumnjam da ćemo napraviti taj značajan infrastrukturni objekat, kojim će projekat uređenja Petrovaradinskog podgrađa dobiti novu dimenziju. 

- Sa mosta bi se direktno ulazilo na tvrđavu, odnosno u tunel, iz tunela direktno liftom na tvrđavu. To bi bila prava turistička atrakcija za grad, praktično bi se spojio kej sa Petrovaradinskom tvrđavom. To je nešto o čemu smo do sada mogli samo da sanjamo. To bi bila jedna revolucija, da napravimo pešačko-biciklistički most sa direktnim ulazom u Petrovaradinsku tvrđavu - rekao je svojevremeno novosadski gradonačelnik. Sada se ova ideja i sprovodi u delo.

J. Vukašinović

 

Piše:
Pošaljite komentar