Vučić i Han otvorili Žeželjev most za drumski saobraćaj
NOVI SAD: Novosađani i svi ostali građani i putnici kroz našu zemlju dobili su danas novi Žeželjev most, na mestu na kojem je stari srušen u bormbardovanju Srbije.
Most su otvorili predsednik Srbije Aleksandar Vučić i evropski komesar za pregovore o proširenju i susedsku politiku Johanesa Hana.
Vučić i Han su se rukovali pored info-table, nakon čega su na početku mosta uklonili plastične barijere i time simbolično otvorili drumsku saobraćajnicu i prošetali do polovine mosta.
Prisustvovali su i potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, gradonačelnik Novog sada Miloš Vučević i predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, kao i direktroi javnih preduzeća, uključujući Zorana Babića, direktora Koridora Srbije.
Foto: Dnevnik (R. Hadžić)
Mnogo je važno što imamo ovakav rast privrede, rekao je predsednik Aleksandar Vučić, jer, dodao je, to znači da imamo novca i da možemo dalje da ulažemo, ali moramo da znamo i zašto to činimo i šta ćemo time dobiti.
On je odgovarajući na pitanje da li će Novi Sad dobiti i četvrti most, rekao da ćemo graditi još mostova ali da prethodno moramo imati prezicne planove.
Moraju da kažu koliko će da košta i šta bi to značilo, ne samo Novosađanima, mora svoje da kaže i Pokrajina, i Ministarstvo, da vidimo šta se time dobija, a nije problem, gradićemo još mnogo mostova, poručio je.
Nisam ni sanjao kakvu lepoticu gradimo, rekao je prethodno predsednik Srbije.
Nisam ni verovao da je to moguće. I zato hoću da se zahvalim našem gostu komesaru Hanu, rekao je Vučić obraćajući se evropskom komesaru Johanesu Hanu, koji je, zajedno sa srpskim predsednikom, otvorio most.
Kada stanem ovde i pogledam ovaj predivni most, više nego ikada mi je jasno da se ceo posao svodi na građenje mostova. Mostovi su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe. Oni su nam danas itekako potrebnu. Ka budućnosti, ka ciljevima, uspešnim i vrednim ljudima, rekao je Vučić.
Mostovi su uvek tamo gde se ukrštaju ljudske potrebe. Oni su nam danas itekako potrebnu. Ka budućnosti, ka ciljevima, uspešnim i vrednim ljudima, rekao je predsednik Srbije.
Veliki broj Novosađana se okupio na mostu koji je ukrašen zastavama Srbije i EU, kao i balonima u bojama srpske zastave.
Građani nose zastavice Srbije.
Prvi vozovi su preko novog Žeželjegov mosta prešli krajem marta ove godine.
Most je deo železničkog Koridora 10 i biće deo brze pruge Beograd - Budimpešta.
Nakon puštanja u rad novog mosta, umesto starog koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, u narednom periodu se očekuje uklanjanje starog montažno-demontažno drumsko-železničkog mosta, koji je u funkciji od 2000. godine i železnickom prugom spaja dve obale Dunava kod Novog Sada, sremsku i bačku.
Han: Simbol evropske budućnosti Srbije
Evropski komesar za pregovore o proširenju i susedsku politiku Johanes Han rekao je da je Žeželjev most simbol evropske budućnosti Srbije.
Ne mogu da zamislim bolji simbol od mosta da opiše značaj evropskih integracija. Integracija znači izgradnju mostova između građana, naroda, između prošlosti i budućnosti. Ovaj lepi, iskonski most povezuje vaša grad s drugom obalom reke, ali i vašu zemlju s EU, s evropskom porodicom, naglasio je on.
Han je kazao da je sa predsednikom Vučićem došao u Novi Sad ne samo zbog otvaranja infrastrukturnog objekta, već zato što je ovaj most deo puta Srbije u Evropu.
Danas stojimo rame uz rame kao partneri u zajedničkom projektu, Srbija napreduje ka članstvu u EU, uz našu podršku.
Gradimo mostove sa vama, ne samo za vas, istakao je on dodajući da će most doneti praktične prednosti Novom Sadu, i da će imati veliki uticaj na kvalitet zivota građana, saobraćaj koji će biti brži i lakši, smanjiti vreme putovanja i zagađenje.
Most, kako je podsetio, je ključna veza transevropske železničke mreže i omogućiće plovidbu duž novogsadskog dela Dunava, a istovremeno vratiti pun kapacitet drumskog i železničkog saobraćaja.
Han je ukazao da je most deo strateškog evropskog koridora 10, te da je EU dala bespovratna sredstva u visini od 35 miliona evra, za most čija je izgradnja koštala 54 miliona evra.
Prema njegovim rečima ovo je dobro utrošen evropski novac, jer je to investicija u zajedničku evropsku budućnost.
Finansiranje mosta je samo mali deo pomoći koji EU pruža Srbiji. Od 2007. mi smo 2,2 milijardi evra bespovratnih sredstava dali Srbiji, a ta sredstva će do 2020. dostići tri milijarde evra. Ukoliko ima neodumica ovo nisu zajmovi sa nekim uslovima već bespovratna sredstva a koja dajemo Srbiji u cilju poboljšanja života građana u različitim oblastima, od obrazovanja, preko prava potrošača, čisticje živitne sredine, zaštite dečijih prava, do podrške poljoprivrednicima, primetio je Han.
On je rekao da su evropske finansijske institucije, povrh toga, dale povoljne zajmove Srbiji u vrednosti od 10 milijardi evra, čime je Unija najveći donator i finansijski podržavalac Srbije, na šta je, kako je podvukao, posebno ponosan.
Radimo to jer želimo da se približite i da postanite članica evropske porodice naroda što pre. U procesu evropskih integracija ima brojnih mogućnsoti za građane i one su stvarne i mogu se videti. Ovaj most je samo jedan primer. Tu je mnoštvo konkretnih projekata širom zemlje koji su pokazatelji kako će proces evropskih intetracija nastaviti da dalje poboljšava životni standard Srbije, a jedan takav primer prepolovljena stopa nezaposlenosti. Čestitam predsedniku Srbije i vladi na ovom velikom uspehu, poručio je on.
Evropski komesar je istakao da evrointegracije nisu asptraktno akademsko pitanje već je reč o boljem zivotu za sve.
Integracija, kako je ponovio, je druga reč za izgradnju mostova, i dodao da će Unija rado nastaviti da gradi mostove sa Srbijom i čitavim božanstvenim regionom.
Mostovi spajaju ljude. Šta god da radimo u i za ceo region to doprinosi miru i stabilnosti, a ovaj most bi trebalo da bude najbolji primer, naglasio je on poručivši građanima Novog Sada i Srbije da uživaju u korišćenju novog mosta.
Foto: Dnevnik (R. Hadžić)
Mirović: Sjajna slika otišla danas iz Novog Sada
Predsednik vojvođanske vlade Igor Mirović izjavio je da je otvaranje novog mosta od ogromnog značaja za, pre svega nacionalni zeleznički transport, jer je u pitanju jedan od najznačajnijih saobraćajnih koridora".
On je naglasio da će novi most rasteretiti saobraćaj u Novom Sadu koji je u međuvremenu višestruko uvećan.
Prvi utisci su zaista izuzetni, most je zaista velelepan i u arhitektonskom, ali i u tehničkom smislu. On ima tri puta veću nosivost od Žeželjevog, kaže predsednik pokrajinske Vlade.
Mirović je podsetio i na to da je Novi Sad i pre 3,5 decenije već imao tri mosta.
Predsednik Vučić je rekao da će početi izgradnja još jednog mosta. Videćemo da li će on biti na ovom Fruškogorskom koridoru, koji treba da se nalazi dva kilometra odavde, prema Sremski Karlovcima ili će u samom tkivu grada, ističe Mirović.
Sve su svemu, danas sjajna slika odlazi iz Novog Sada, poručio je na kraju Mirović.
Vučević: Montažni most će biti uklonjen za tri meseca
Novi Žeželjev most je veoma važan infrastrukturni objekat za Novi Sad, ali i simobol pobede, oporavka i obnove grada i cele Srbije posle NATO agresije 1999. godine, kada je srušen stari most.
Most ima i simoblično značenje, znak je pobede oporavka i obnove Novog Sada i Srbije nakon NATO agresije 1999. Evo, 19 godina kasnije Novi Sad je dobio ono što mu je nepravedno oduzeto 1999. godine, kazao je novosadski gradonačelnik.
Vučević ističe da je Novosađanima konačno vraćeno ono što im je bilo nepravedno oduzeto, od strane onih koji nisu dobro mislili ni tom gradu ni Srbiji.
To je snažna simobolika obnove, razvoja i napretka. Zato smo i kandidovali tu temu kod predsednika Srbije Aleksandra Vučića, jer ne želimo da ostanemo na tri mosta, već da pričamo o novim mostovima i daljem razvoju. To je jedini put razvoja Srbije i Novog Sada, naveo je on.
Gradonačelnik kaže da je od danas taj most ponovo u funkciji za drumski saobraćaj i da treba još da se završi deo pristupnih saobraćajnica sa sremske strane, što će biti gotovo u narednih nekoliko meseci.
„Pravi se velika petlja, ali će saobraćaj moći da funkcioniše”.
Vučević dodaje da predstoji veliki projekat - uklanjanje montažnog mosta koji je bio postavljen umesto starog Žeželjevog i da je rok za njegovo uklanjanje tri meseca.
Bojović: Most napravljen po evropskim standradima
Novi Žeželjev most je rađen prema evropskim standardima, kaže arhitekta Aleksandar Bojović.
Železničko - drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevlo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. U urbanističko - tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna. Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi, rekao je on.
Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogićavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.
Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta, naglašava Bojović.
Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje.
Hiljade Novosađana prisutvovalo je svečanom otvaranju novog mosta preko Dunava, na mestu gde je nekada bio Žeželjev most.
Kažu da su izuzetno zadovoljni, jer konačno Novi Sad u punoj funkciji ima sva tri mosta.
Dok stariji sa nostalgijom pominju i stari Žeželjev most, mlađim Novosađanima se sviđa novi most, a u komentarima ističu da je lep i atraktivan.
Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.
Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok.
Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi, pojašnjava arhitekta.
Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena.
Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno, dodao je on.
Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još u napred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most.
Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona.
Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode, ističe Bojović.
Stari Žeželjev most je izgrađen 1961. godine, po projektu arhitekte Branka Žeželja.
Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.
Foto: Dnevnik (R. Hadžić)